Spoorwegmuseum neemt sleutel nieuwe loods in ontvangst
De treinen en wagons van het Spoorwegmuseum in Utrecht verhuizen naar de oude Wagenmakerijloods inhet Limburgse Blerick. Deze loods is één van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Vanaf aanstaande dodnerdag wordt de sleutel overhandigd.
Het Utrechtse museum bezit ruim 120 voertuigen. Een klein deel daarvan is op wisselende tentoonstellingen te zien, en de rest staat nu in een ander depot in Blerick. De Wagenmakerij biedt het Spoorwegmuseum alle ruimte om reparaties aan de voertuigen te verrichten, en is tevens ook aangesloten op het hoofdrailnet, zodat de loods makkelijk bereikbaar is.
Historie
De Wagenmakerij Venlo-Blerick stamt uit 1890 en is 7.375 vierkante meter groot. De werkplaats is gebouwd toen het spoorverkeer tussen Nijmegen en Venlo steeds drukker werd. Op het hoogtepunt waren er toen 160 mensen werkzaam. Toen de Limburgse kolenmijnen sloten, nam het treinvervoer in Limburg snel af, waarna de 1969 de werkplaats niet in zijn geheel gebruikt werd. Wel werd er tot 1995 een deel nog gebruikt voor enig onderhoud aan diesellocomotieven.
Na de officiele sluiting in 1969 werd het complex verwaarloosd. Pas in 2002 kreeg het een monumentenstatus en sindsdien is er gewerkt aan het herstel van de monumentale loods. Hierbij zijn de muren weer opgeknapt en zijn er sporen uit het verleden, zoals oorlogsschade, zichtbaar gebleven.
De loods is een onderdeel van stichting Boei, en biedt spoor-stichtingen aan om een plek te bieden en hun treinen te kunnen stallen.
Bron: L1