Forse daling koperdiefstal op spoor

ProRail heeft de cijfers beschikbaar van de koperdiefstal van 2013. Daaruit blijkt dat er een daling van 40% is van het aantal gevallen van koperdiefstal. Dit betreft een vergelijking van 2013 met 2012. De getroffen maatregelen, de extra controles, de samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie lijken een positief effect te hebben.

ProRail heeft afgelopen jaar diverse extra maatregelen uitgevoerd om koperdiefstal terug te dringen. Zo is het aantal nachtelijke controles van beveiligers samen met de politie opgevoerd. Ook heeft ProRail extra camera's geplaatst met infrarood en bewegingsmelders. Tevens heeft ProRail meer hekken geplaatst rondom de spoorbaan. Ook meer omwonenden belden de politie bij verdachte situaties.

Actie Koperslag

Ook de 'Actie Koperslag' heeft een bijdrage geleverd aan de forse daling. Dit convenant, getekend in 2011, is een samenwerking tussen het ministerie van Veiligheid en Justitie, ProRail, de metaalbranche en het openbaar ministerie. Vanaf dat moment is ook de wettelijke identificatieplicht gestart bij de inkoop van koper. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevaarzetting die koperdiefstal kan veroorzaken.

Andere materialen

Ook is ProRail bezig met het vervangen van koper met materialen die minder opleveren, bijvoorbeeld door aluminium. Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Vervolgens kan de lagere koperprijs een positieve bijdrage hebben geleverd. Tenslotte is veel koper door ProRail bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

Betere doorstroming treinverkeer

Bij een koperdiefstal ontstaat direct vertraging in verband met noodzakelijke reparaties aan het spoor. Minder koperdiefstal betekende afgelopen jaar dus minder vertraging. De daling van het aantal diefstallen zorgde voor een betere doorstroming van het treinverkeer met 67 uur.
 

Bron: ProRail