Hoge boete machinist voor bijna-botsing
Een treinmachinist die afgelopen september bij Hattemerbroek met hoge snelheid door een rood sein reed heeft een boete van 3.800 euro gekregen. De trein welke afkomstig was van de Hanzelijn had een rood sein gemist waardoor er bijna een botsing was ontstaan.
De machinist die vanaf het spoor vanaf de Hanzelijn reed misste een geel sein, waarna deze te laat de remming inzette. Hierdoor had het niet veel gescheeld of er zou een botsing plaats hebben gevonden, welke mogelijk grote omvang zou hebben gehad. De boete is opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Noodstop
De trein uit de richting Lelystad kwam uiteindelijk vlak voor de Hanzeboog-brug bij Zwolle terecht, op een spoor waar een intercity uit Amersfoort overheen moest komen. Die moest daardoor een "snelle stop" maken, waardoor hij ruim 200 meter vóór het punt van een mogelijke botsing tot stilstand kwam.
Volgens de inspectie zou de machinist van de Sprinter-trein 94 km/u hebben gereden, terwijl hij bij het gele sein daarvoor de snelheid had moeten verlagen tot 40 kilometer per uur.
Beter OV
Maatschppij voor Beter OV geeft in een algemene persverklaring aan dat ze bezorgd zijn over treinbeveiligingstechniek: "Het ‘oude’ ATB-systeem werkt onvoldoende omdat het niet bewaakt of de machinist wel hard genoeg rent om zijn trein tijdig tot stilstand te brengen. Als de machinist slechts een klein beetje remt, denkt het systeem al dat het oké is, terwijl de trein dan wel zachtjes remmend voorbij het gevaarpunt kan rijden."
Ook vrezen ze dat de opgelegde boete de machinist nog angstiger maakt voor fouten: "De maatregel van ILT om de machinist een boete op te leggen, vindt Voor Beter OV zorgelijk, net als bij de strafvervolging van de machiniste die in Amsterdam-Singelgracht door rood reed. Dit soort sancties maakt personeelsleden angstig om hun vergissingen te melden, zodat de lessen daar niet uit kunnen worden getrokken."
Bron: RTL Nieuws