Mansveld tekent contract mega-verbouwing Groningen

Station Groningen zal samen met haar sporen een grote vernieuwingsbeurt krijgen. Met een investering van 200 miljoen euro zullen reizigers uiteindelijk zo'n 30% meer treinen in de spits uit kunnen kiezen. Ook zal er een nieuwe reizigerstunnel worden aangelegd om de sporen makkelijker bereikbaar te maken.

Gisteren heeft staatssecretaris Mansveld  samen met de provincie, gemeente Groningen, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS de overeenkomt voor de mega-verbouwing getekend.

Vernieuwingen

Waar Groningen eerst bekend was als een kop-station waar de trein niet meer verder zal rijden zal er straks meer sprake zijn van een doorgaand station, doordat er mogelijkheden kunnen komen om door te rijden naar Groningen Noord. Daarnaast zullen de sporen ook slimmer worden ingedeeld door de NS en de Arriva beiden op een eigen spoor te laten rijden en beiden een eigen perron te geven. Hiermee moeten de treinen voor elkaar minder in de weg zitten, wat een efficiëntere doorstroming en dienstregeling moet geven.

Ook  zal er een extra spoor komen tussen Groningen en Groningen Europapark en komt er een nieuwe opstelplaats in de buurt van de sporensplitsing tussen Groningen - Leer en en Groningen-Zwolle. Ook zal er een nieuwe twintig meter brede reizigerstunnel zorgen dat de treinen makkelijker bereikbaar zijn voor reizigers. De reizigerstunnel krijgt een ingang achter de hal van het stationsgebouw, waardoor meer reizigers via de hal van het monumentale stationsgebouw zo naar de stad zullen lopen.


Het stationsgebouw van Groningen

Bron: ProRail