Stadler reviseert oude SBB EE
Treinenfabrikant Stadler Rail voert belangrijke onderhoudswerkzaamheden uit aan de nog steeds in dienst zijn de legendarische en historische SBB TEE treinstel RAe. Van dit nostalgische treinstel worden de elektrische spin- en antislip vervangen en het multi-systeem zodat de trein weer kan rijden op alle vier de huidige systemen van de grote Europese spoorwegen.
Het testen van het systeem vond plaats bij de werkplaats in Bussnang. Met het onderhoud aan dit oude treinstel, welke afkomstig zou zijn uit 1961, is tevens een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Stadler die naast haar thuisland Zwitserland, ook in Duitsland , Hongarije , Algerije , Oostenrijk , Italië , Polen , Noorwegen, Zweden en Nederland (Arriva) actief is.
De treinen behoorden tot de meest opmerkelijke voertuigen die bij de Zwitserse spoorwegen industrie ooit gebouwd zijn en kunnen zonder lange stops aan de grenzen, bijvoorbeeld , naar Milaan, Parijs, Brussel en Amsterdam rijden. Zo reden ze 15 jaar geleden nog over grensoverschrijdende sporen, binnen Europa.
Stadtler
De mogelijkheid mag er inmiddels niet meer zijn om deze treinen in andere landen in te zetten, maar Stadler is uitgekozen om het systeem weer om te bouwen zodat deze trein op vier verschillende bovenleidingspanningen kan rijden. Voor de overeenkomstige technische werkzaamheden. De treinbouwer staat bekend met grote know-how over de bouw van dit soort systemen.
Het werk vond dt plaats in het depot van SBB Historic in Olten en wordt door Stadler uitgevoerd. Daarna verhuisde de trein op eigen kracht naar Bussnang. Hier heeft Stadler een testbaan met bovenleiding , waarin alle vier de huidige systemen kunnen worden getest. De test liep volgens de treinenbouwer zeer succesvol.
Foto: Stéphane Gottraux
Bron: Treinennieuws