Binnenkort proef met trein op biogas op Noordelijke lijnen
De treinen in de provincie Groningen kunnen in de toekomst mogelijk rijden op gas. Uit een voorlopig onderzoek komt naar voren dat naast elektriciteit ook vloeibaar gas (bio-LNG) een optie is. Op korte termijn wil de provincie al een proef gaan uitvoeren.
De Arriva-treinen in het noordne van ons land rijden nu nog op Diesel, waarvan er jaarlijk zo'n acht miljoen liter diesel wordt verbruikt. Met het gebruik van bio-LNG moeten deze kosten verminderd kunnen worden.
Voordelen
Het voordeel van een trein die op gas rijdt is dat er nog de mogelijkheid bestaat om later over te stappen op een andere vorm van brandstof. Voor bio-LNG is er wel een hoop lokale bio-energie nodig, waarbij het niet zeker is of daar voldoende capaciteit voor in Groningen te vinden is.
Een andere vorm van duurzame kosten zou het electrificeren van de spoorlijnen. De exploitatiekosten van de trein zal aannemelijk lager kunnen worden, maar de kosten voor het electrificeren van de spoorlijn zijn vrij duur.
Bron: Verkeersnet