Meer ruimte voor de stoomlocomotief 'de Arend'
Railbedrijf Strukton Rail start deze week met de aanleg van een stuk breedspoor op het terrein van
Het Spoorwegmuseum. Door de aanleg van dit bijzondere formaat rails kan Het Spoorwegmuseum met stoomlocomotief De Arend een stuk verder rijden dan nu het geval is.
De aanleg van de rails is een cadeau van Strukton Rail in het kader van de viering van 175 jaar spoorwegen in Nederland. Hoofd Collecties van Het Spoorwegmuseum, Peter-Paul de Winter, is blij met de geste van Strukton Rail: “We rijden momenteel iedere maand een stukje met De Arend. De lengte van het breedspoor dat er nu ligt is echter vrij beperkt. Voor de machine is het beter als ze langere stukken kan rijden. Dankzij de inzet van Strukton Rail is dit nu mogelijk. ”Dit jaar is het 175 jaar geleden dat de locomotieven De Arend en De Snelheid de eerste trein trokken van Amsterdam naar Haarlem.
De Arend die het Spoorwegmuseum in bezit heeft is een replica van de originele stoomlocomotief die in 1938 gebouwd is, ter ere van het 100-jaar bestaan van het spoor. Deze is destijds gebouwd in de Centrale Werkplaats in Zwolle. Na zijn bouw heeft deze dienst gedaan als publiekstrekker om over speciaal aangelegd spoor rondjes te rijden tijdenens evenementen. Waarna deze in 1953 officieel in de collectie van het Spoorwegmuseum werd opgenomen.
De Arend reed over breedspoor van 2,00 meter breed. Later in 1855 werd definitief gekozen voor
normaal spoor van 1,44 meter breed. Dit is de spoorbreedte die nu nog steeds wordt gebruikt. De rijvaardige Arend is het pronkstuk van Het Spoorwegmuseum en is gebouwd voor het ouderwetse
breedspoor. Op het terrein van Het Spoorwegmuseum ligt nu een stukje breedspoor van circa 75 meter lang zodat de locomotief ritjes kan rijden. Dit spoor wordt nu twee keer zo lang.
Naar verwachting zijn de werkzaamheden op 26 juni a.s. afgerond. De Arend zal op zaterdag 19 en zondag 20 juli het nieuwe spoor in gebruik nemen.
Bron: Het Spoorwegmuseum