'Voor 2021 geen nieuwe intercity-treinstellen'
De nieuwe intercitytreinen van NS rijden niet eerder dan 2021 over het spoor en zullen ook niet sneller gaan dan 200 kilometer per uur. De Tweede Kamer wil graag hogesnelheidstreinen en ook nog eens over vier jaar. In een brief van de NS aan het kabinet laat NS-topman Timo Huges weten dat dit onmogelijk zou zijn.
“Het gebruik van bewezen technologie en keuze uit meerdere leveranciers is één van de lessen die NS heeft getrokken”, schrijft NS-topman Timo Huges in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Hij verwijst hiermee naar het debacle met de V250-treinen die op de HSL hadden moeten rijden, maar die na twee maanden definitief uit de dienstregeling werden gehaald vanwege vele mankementen.
NS over de HSL
In de nieuwe concessie voor 2015 heeft de NS met de overheid afgesproken om de verlieslijdende HSL-lijn op te nemen in de eigen dienstregeling. Zo zou de trein van Rotterdam naar Venlo via de HSL kunnen rijden. Wel is duidelijk geworden dat sneller rijden dan 200 kilometer per uur voor opvallend meer reistijd kan zorgen, stelt NS op basis van een rondvraag onder treinenbouwers. Volgens hen zou er meer tijd nodig zijn voor de treinen om op te kunnen trekken, en dat de treinen daarom ook bedoeld zijn voor lange afstanden.
Deuren
In de ontwerpen van een hogesnelheidstrein zou het bovendien niet mogelijk zijn om brede of dubbele deuren aan te brengen. Hierbij is er uitendelijk meer tijd nodig om reizigers in- of uit te laten stappen. Met een hoge snelheid wordt de luchtdruk op de deuren namelijk veel groter, een dubbele deur loopt zo het risico er tijdens de rit er gewoonweg uit te vallen.
Ook zou een vloer van een ‘hogesnelheidsintercity’ volgens NS stukken hoger zijn, omdat er meer ruimte nodig is voor zwaardere motoren en remmen. Een treinproducent die deze uitdaging aandurft zal enorm creatief moeten knutselen om een benodigde dubbeldekker te kunnen bouwen.
Speciaal ontwerp
Een speciaal ontwerp voor een hogersnelheidstrein maakt de bestelling ook nog eens behoorlijk duurder, plus dat de risico's veel groter zullen zijn, als men naar het recente V250-debacle wordt gekeken. Om deze reden wil de NS zich vasthouden aan een aanbod van verschillende treinenbouwers in plaats van risico te lopen op een ‘klein en daarmee kwetsbaar materieelpark’, schrijft Huges.
Om meer treinen geschikt te maken voor het rijden over de HSL-lijn, worden de twintig jaar oude VIRM-dubbeldekkers van treinenbouwer Bombardier deze zomer gemoderniseerd. Over twee jaar zullen de vernieuwde stellen worden geintroduceerd.
Bron: Metronieuws