NS en ProRail doen proef met weglaseren van blaadjes

NS en ProRail gaan komend najaar een proef uitvoeren om blaadjes die op de rails liggen weg te branden met een laser. De proef wordt in samenwerking met de TU Delft uitgevoerd, schrijft onder meer het Noordhollands Dagblad donderdag.

De techniek is eerder al met succes in Engeland toegepast en is inmiddels verder gevorderd, zegt een woordvoerder van ProRail in de krant. Behalve de laser wordt ook een watersproeier ingezet die de rails bevochtigt zodat blaadjes er niet aan hechten.

Overlast blijft

De spoorbeheerder verwacht overigens niet dat de lasertechniek alle problemen door bladeren op de rails oplost. De problemen blijven altijd bestaan, denkt Prorail. "We weten dat er hoe dan ook in het seizoen extra overlast zal blijven", aldus de woordvoerder.

Het treinverkeer heeft jaarlijks last van bladval in de herfst. Door de bladeren op de rails verliezen de wielen van treinen grip bij het afremmen waardoor ze ongelijk afslijten en uiteindelijk 'vierkante' wielen ontstaan. Treinen kunnen daar niet mee doorrijden zonder de rails te beschadigen.

Sandite

Tot nu toe werd onder andere Sandite ingezet om het effect van vallende bladeren op de rails te verminderen. Sandite is een speciaal soort anti-slipgel. Deze gel wordt in de herfst op een vast aantal trajecten voor de ochtendspits aangebracht op de rails. De gel bestaat uit zand en metaaldeeltjes, die maken de rails minder glad. Als het nodig is, kan de gel ook voor de avondspits worden aangebracht. Alhoewel Sandite gladheid vermindert, is het geen wondermiddel. Zo werkt het relatief kort en blijft het een kostbare maatregel.

Magneetremmen

De gladde sporen kunnen er ook voor zorgen dat treinen doorglijden. Behalve maatregelen ter bestrijding van de gladheid worden er ook maatregelen genomen ten aanzien van het materieel. Zo zijn sinds december 2012 de meeste Koplopers (ICM-III treinstellen) voorzien van magneetremmen. In 2013 hebben ook een aantal oudere Sprinters (SGM-III stellen) deze magneetremmen gekregen.

Aangepaste dienstregeling

Verder wordt de dienstregeling op een aantal trajecten in de herfst met maximaal 1 minuut gewijzigd. Dit gebeurde andere jaren ook al. "Echter, naar aanleiding van de evaluatie zal het aantal wijzigingen wel worden teruggebracht tot wijzigingen op negen trajecten" schreef NS eerder dit jaar aan reizigersorganisaties. De dienstregeling wordt alleen nog aangepast op plekken waar dit bewezen effectief is geweest.

Bron: Treinreiziger