Veel bezoekers bij festiviteiten rond 175 jarig spoor

Vandaag hebben er rond Amsterdam, Haarlem, en Utrecht, de stad waar het Spoorwegmuseum gevestigd is, diverse festiviteiten plaatsgevonden vanwege het 175 jarige bestaan van het spoor. Op 20 september 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem.

De hele dag diverse museumtreinen tussen Amsterdam en Haarlem, werd de werkplaats van NedTrain open gesteld, werd er een theaterstuk gespeeld op het plein voor het station van Amsterdam Centraal en vond er een stoom-optocht door Utrecht plaats.

De festiviteiten trokken bij elkaar veel bekijks waarbij mensen van alle leeftijden eropuit waren gegaan om de festiviteiten te bezoeken. Volgens enkele bezoekers kwamen ze 'ogen te kort' om alles te kunnen bekijken en bezichtigen.

Pendeltreinen Amsterdam - Haarlem

Omdat het 175 jaar geleden is dat de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem werd geopend, reden er deze dag pendeltreinen van een viertal treinen afkomstig uit het Spoorwegmuseum. Tweetal electrische locomotieven met blauwe rijtuigen, de oude Blokkendoos uit 1924, de Hondekop met de Muizeneus uit  1946 en 1954 en de Rode Duivel (Plan U) uit 1963.

Enkele duizenden reizigers hebben gebruik gemaakt van de pendeltreinen tussen Haarlem en Amsterdam. Hoewel het de bedoeling was om via internet een aanmelding te bevestigen was het voor reiziger ook nog mogelijk om tijdig op het perron nog een treinkaartje te halen, helaas was er niet altijd direct plek. Ook waren de plaatsen in divverse treinen snel vergeven. Van deze pendeltreinen hebben zo'n 6.000 mensen gebruik gemaakt.

Veel liefhebbers hebben van deze treinen gebruik gemaakt om heen (en weer) te reizen tussen beide steden. Voor het reizen met deze treinen was een ouderwets treinkaartje benodigd die gratis op vertoon van een e-ticket op te halen was bij een nostalgisch uitstralend stalletje aan het begin van spoor 1 in Amsterdam Centraal, die speciaal was ingericht op het vertrek en de binnenkomst van het oude spoorwegmaterieel. Wel was een geldig NS vervoersbewijs benodigd.

 

Theatervoorstelling

Als verrassing voor de reizigers werd er omstreeks omstreeks 12:30 een theatervoorstelling voor het station van Amsterdam Centraal opgevoerd. Veel reiziers keken dan ook verbaasd om toen de zwarte hekken werden weggehaald en het theaterstuk op werd gevoerd.

Dit theaterstuk afwisselend met nostalgische liedjes ging over de vooruitgang van de treinen die de oude trekschuiten over het water gingen vervangen. Doormiddels van enige zelfspot werd kreeg de voorstelling een komisch tintje. Deze voorstelling trok veel bekijks van diverse reizigers.

Ook werd er in deze voorstelling de stoomlocomotief 'de Arend' opnieuw gepresenteerd, die dit jaar zijn 100-jarige bestaan viert. Deze locomotief is een replica van de inmiddels vergane Arend die vroegtijdig al gesloopt is. Ter ere van het toenmalige 100-jarige bestaan van de spoorwegen is deze replica vroeger in de werkplaats in Zwolle gebouwd.

Open dag werkplaats Haarlem

Ook de werkplaats van NedTrain waar spoorwegmaterieel wordt opgeknapt heeft speciaal voor vandaag de deuren geopend voor al het publiek. Het was mogelijk om met oude bussen vanaf station Haarlem vervoerd te worden naar de werkplaats. Met maarliefst 5.000 bezoekers was deze opendag een groot succes te noemen.

Tijdens de open dag was er een publieke rondleiding uitgestippeld die diverse afdelingen van het onderhoudsbedrijf liep. Zo kwamen die wielstel-afdelingen, de verfspuitafdeling, de schadeherstelafdeling en de revisieafdeling, naar voren. Ook was er tijdens deze open dag de mogelijkheid om ander nostalgisch materieel te bekijken, zoals De Kameel, en Blauwe Engel.

Als hoofdmoot deze dag, stond de modernisering van de VIRM centraal, waarover we later nog een reportage over zullen wijden. Ook de reactivatie van de DD-AR-treinstellen die bekend zijn van de groene bankjes kwam naar voren. Ook was het mogelijk om de Noorse Intercity-treinstellen te bewonderen die inmiddels al voor een groot deel rood waren gespoten. Deze stellen zijn afkomstig uit Noorwegen, waar NedTrain in een consessie de order voor de modernisering van de buitsenlandse treinen gewonnen heeft, en de komende paar jaar 20 treinstellen op zullen knappen met een nieuw interieur.

Op korte termijn zullen we een reportage aan deze open dag wijden, waarin we nader ingaan op de werkzaamheden die in het bedrijf worden uitgevoerd, alsmede de techniek die erbij aan te pas komt.


Onthulling Groene VIRM-dubbeldekker

Omstreeks half twee in de middag werd ook de nieuwe Groene VIRM-dubbeldekstrein onthuld op het station van Haarlem. Deze dubbeldekstrein promoot samen met stroomleverancier Eneco de Groene Stroom waarop de NS de komende jaren wilt laten rijden, die onder andere afkomstig is van windenergie. Hiermee wil het spoorwegbedrijf laten ze zien dat ze de CO2 uitstoot kunnen verminderen.

Stoom-manifestatie in Utrecht

Ook in Utrecht was het één en ander te bekijken tijdens het jubileumjaar. Zo trokken er speciaal voor de bezoekers diverse stoommachines door de binnenstad van Utrecht. Deze optocht begon om 18:00. Ook was er voor de liefhebbers de mogelijkheid om enkele locomotieven in het Spoorwegmuseum te zien die er als 'gast' waren. Dit waren de stoomlocomotieven van de VSM, die kleine ritjes over de sporen van het museum reed en stoomlocomotief Bello die afkomstig is van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

Spoor Parade

Het hoogtepunt van de festiviteiten rond het jubileum is de Spoor Parade die in oktober zal plaatsvinden in en rond de voormalige wagenwerkplaats. Tijdens deze parade zijn diverse treinen te zien en te bewonderen en worden er tal van demonstraties gehouden. De kaartverkoop vindt plaats via de website.