NS schaft vergeten abonnement regeling af
Nieuwe vaste klanten van NS kunnen geen beroep doen op de regeling vergeten abonnement. Die regeling is uit de voorwaarden geschrapt. Volgens NS kunnen reizigers gewoon geld blijven terug vragen, omdat het bedrijf nu uit coulance geld terug geeft. Dat zegt het bedrijf naar aanleiding van berichtgeving van De Telegraaf.
Reizigers van een jaartrajectkaart of NS jaarkaart mochten volgens de oude voorwaarden tot drie keer per jaar hun abonnement vergeten. De NS jaarkaart is echter in 2011 vervangen door het Altijd Vrij abonnement, en die kaart kent een dergelijke regeling niet. "Dat is sinds de start in 2011 zo geweest" reageert een woordvoerder van NS. Toen werden ook de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij geïntroduceerd, eveneens zonder vergeten abonnement regeling. Inmiddels worden ook de jaartrajectkaarten vervangen door het nieuwe abonnement Traject Vrij.
Reizigers met een voordeelurenkaart mogen nog wel één keer per jaar hun kaart vergeten. Ze betalen dan het volle tarief en kunnen achteraf het verschil terug krijgen. Het voordeelurenabonnement is echter alleen beschikbaar voor bestaande klanten. De opvolger - Dal Voordeel - heeft niet een dergelijke regeling.
NS benadrukt dat reizigers die hun kaart vergeten nog steeds bij de NS Klantenservice kunnen aankloppen. Die kan dan op basis van coulance besluiten toch geld terug te geven. "Als u in de trein niet uw abonnement kan tonen, krijgt u een boete. Die kunnen wij één keer in u leven uit coulance vergoeden" zegt de klantenservice van het spoorbedrijf.
Voor Beter OV
Belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV stelt in De Telegraaf dat de NS het recht 'stiekem' heeft afgeschaft. Volgens een woordvoerder ontneemt de NS zijn beste klanten een recht dat overal in Europa bestaat. Ongeveer anderhalf miljoen mensen reizen met een abonnement.
Op ns.nl staat nog een pagina die uitleg geeft over de oude regeling vergeten abonnement, nog wel geldig voor houders met het verdwijnende jaartrajectkaart.
Pikant detail is dat Traject Vrij duurder is dan de oude jaartrajectkaarten. Reizigers krijgen bovendien met het nieuwe abonnement buiten hun traject geen 40% korting meer tijdens de avondspits. Ook wordt er geen 25% korting meer gegeven op internationale treinreizen (Rail-plus). De nieuwe kaart is zo'n 25 tot 50 euro per maand duurder dan de voorganger. Ongeveer 35.000 mensen reizen met een jaartrajectkaart van de NS. Na afloop van het abonnement krijgen ze een nieuw Traject Vrij abonnement. De circa 110.000 reizigers die eerder met een maandtrajectkaart reisden, zijn al over op het nieuwe abonnement.
Bron: Treinreiziger