AnsaldoBreda en Bombardier presenteren nieuwe trein
De in Nederland omstreden treinfabrikant AnsaldoBreda heeft in Duitsland samen met Bombardier een nieuwe hogesnelheidstrein gepresenteerd. De nieuwe trein, de Frecciarossa 1000, kan zelfs snelheden halen van 400 kilometer per uur. In de reizigersdienst is de trein toegelaten tot 360 kilometer per uur.
De nieuwe trein is gepresenteerd op Innotrans, de Europese vakbeurs van de spoorwegsector die de afgelopen dagen plaatsvond in Berlijn. AnsaldoBreda en Bombardier bouwen de Frecciarossa 1000 voor de Italiaanse spoorwegen. De naam betekent Rode Pijl. De nieuwe trein is gebaseerd op de eerdere V300 Zefiro, meldt Innotrans.
De Frecciarossa 1000 is een van de eerste Europese hogesnelheidstreinen die is gemaakt voor snelheden boven de 320 kilometer per uur. De Franse TGV en de Duitse ICE hebben tijdens testritten weliswaar sneller gereden, maar de maximale dienstsnelheid lag altijd op 320 kilometer per uur of daaronder.
De nieuwe treinen gaan rijden tussen Rome en Milaan en bieden plaats aan 469 reizigers in vier verschillende klassen. De in Nederland fel bekritiseerde treinfabrikant AnsaldoBreda is trots op de nieuwe trein. "Velen kunnen hogesnelheidstreinen maken, maar weinigen kunnen zo'n mooie trein ontwerpen", zei AnsaldoBreda's CEO Maurizio Manfellotto op Innotrans.
In Nederland zal AnsaldoBreda vooral een negatieve na-smaak houden vanwege het Fyra-debacle. De eerste Fyra-treinstellen zijn inmiddels al weer terug gekeerd naar AnsaldoBreda, die een nieuwe koper zal proberen te vinden voor de trein.
De Frecciarossa 1000 op de Beurs van Innotrans 2014
Foto: Alex van Herwijnen
Bron: Treinreiziger