Eerste kwartaal 2009: Treinreizigers positief over

 

Ruim driekwart (77 %) van de klanten gaf een waarderingscijfer van 7 of hoger aan de NS. Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van 2009 positief over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen. Vooral informatie bij ontregelingen en klantgerichtheid van het personeel zijn verbeterd, volgens de reizigers.

Overzicht 1e kwartaal 2008 en eerste kwartaal 2009:
 
Percentage reizigers dat... 1e kwartaal 2008 1e kwartaal 2009
     
... de NS een waarderingscijfer 7 of hoger geeft 75 % 77 %
... voor informatie bij ontregelingen een 7 of hoger geeft 54,8 % 56 %
... klantgerichtheid van het personeel een 7 of hoger geeft 60,7 % 62 %
... de sociale veiligheid met ruim voldoende of hoger beoordeeld 77 % 78 %
... tevreden is over het op tijd rijden van de treinen 51 % 51 %
... tevreden is over de beschikbaarheid van zitplaatsen 75 % 75 %
... tevreden is over de reinheid van treinen en stations 56 % 56 %
     
Percentage treinen dat niet later dan 5 minuten na aangekondigde tijd aankwam 93,8 % 92 %

Volgens de NS was de ontsporing van een goederentrein bij Vleuten, een belangrijke oorzaak van deze daling in de punctualiteit , daardoor konden een week lang nauwelijks treinen rijden, op een van de drukste baanvakken.

Bron: Parool.nl