Achterstallig onderhoud mede oorzaak treinontsporing Hilversum
De treinontsporing nabij station Hilversum half januari van dit jaar was te wijten aan achterstallig onderhoud aan een wissel. Dat is de conclusie uit het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die donderdag gepresenteerd werd.
In het onlangs gepubliceerde onderzoek wijst de Onderzoeksraad op het gevaar dat de spoorveiligheid onbedoeld te weinig aandacht kan krijgen als het onderhoud zich te eenzijdig richt op het tegengaan van treindienstverstoringen.
Ontsporing
Het onderzoek is op 21 januari gestart nadat de ontsporing van de intecitytrein op woensdag 15 januari plaatsvond. In de trein bevonden zich 150 mensen, waarvan enkele lichtgewond zijn geraakt.
De intercity ontspoorde kort na vertrek van station Hilversum. Nadat het eerste deel van de trein op een wissel rechtdoor ging, werd het achterste deel naar het naastgelegen spoor geleid, waardoor de trein ontspoorde. Een tegemoetkomende trein kon nog op tijd de remming inzetten om tot stilstand te komen.
Direct na het ongeval werd er een eerste onderzoek gestart op de locatie. Op basis daarvan besloot de Raad een uitgebreider onderzoek te starten, waar de resultaten nu van bekend zijn. Dit "omdat het bezwijken van een wissel in een grootschalig ongeval kan uitmonden", stelt de Raad.
Vermoeiingsbreuk
Volgens de onderzoeksraad is de ontsporing veroorzaakt door een 'vermoeiingsbreuk'. In een klein onderdeel van de wissel, dat ook slecht was afgewerkt tijdens de fabricage, was een breuk ontstaan.
In een reactie laat Prorail weten dat "bij controle en onderhoud van het wissel de slijtage helaas niet is opgemerkt". Eind januari constateerde Prorail al dat een defect aan een wissel waarschijnlijk de oorzaak was van de treinontsporing. Prorail heeft toen alle vijfhonderd soortgelijke wissels in Nederland geïnspecteerd, waarbij er gedurende enkele weken enige hinder op het spoor ontstond.
Betere toezicht
Ook is het ontwerp van dit type wissel herzien. Ook zal er voortaan een extra veiligheidsvoorziening worden ingebouwd. Prorail zegt verder ook intensiever toezicht te houden op de productie, aanleg en het onderhoud van de wissels.
"Het ging om een nadelige combinatie van ontwerp en aanleg van een specifiek type wissel en slijtage en materiaalmoeheid ter plaatse", aldus Prorail over het incident. "Bij controle en onderhoud van de wissel is de slijtage helaas niet opgemerkt."
Bron: Nu.nl