NS-medewerkers zijn bang voor eigen spoor en treinen

Machinisten en conducteurs luiden de noodklok over de kwaliteit van de treinen en apparatuur waarmee ze moeten werken. Ook de rails en de wissels vertonen veel gebreken, zo blijkt uit een groot onderzoek van spoorvakbond VVMC onder de leden.

Van de 870 ondervraagde spoormedewerkers geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag te maken hebben. Concreet worden sprintertreinen, het spoor en wissels als de grootste boosdoeners genoemd. Ook op de zogeheten railpocket, een zakcomputer voor het personeel, wordt als kritiek bestempeld.

Dramatische beknibbeling

De negatieve meningen tijdens de enquete wisselen af: "Treinen die wekenlang met defecten rondrijden, zijn helaas meer regel dan uitzondering.'' zegt een van de spoormedewerkers. ,"Beter onderhoud van de infrastructuur," bepleit een ander. ,"Daar wordt dramatisch op beknibbeld. Machinisten en conducteurs kunnen de trajecten zo aanwijzen waar het spoor er slecht tot beroerd bij ligt.''

Wim Eilert van spoorvakbond VVMC vindt het een ernstige situatie: "Deze klachten spelen al jaren. Er moet echt meer geld komen voor betere infrastructuur. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel. Op sommige plaatsen is het spoor zo slecht dat de NS het personeel heeft geadviseerd om vooral te gaan zitten, zodat blessures en ongelukken uitblijven."

De spoorvakbond vervolgt: "De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Bij Prorail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. Deze enquête is een mooie aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan. Zodat we ook beter begrijpen wat de eventuele zorgen zijn van het spoorwegpersoneel. Gemiddeld doet ons spoor het goed, echter we willen blijven verbeteren."

Staatssecretaris Wilma Mansveld uit zich kritischer over de enquete  ,"Voor 2015 moet NS werk maken van meer betrouwbaarheid in de treindienst en dus zorgen voor minder verstoringen en uitval van treinen. Ook Prorail moet zorgen voor een nog veiliger en betrouwbaarder spoorsysteem. We zullen steeds een goede afweging moeten maken tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Elk incident is er één te veel."

Verbetering

Toch ziet de bewindsvrouw op het ministerie van Infrastructuur en Milieu ook enkele positieve aanknopingspunten."Zo ziet een grote hoeveelheid spoormedewerkers (36,4 procent) technische innovaties zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS als verbetering voor de spoorveiligheid."

Een ingewijde kan melden dat er binnen de NS dringend vraag nodig is naar verbetering van de infrastructuur. "Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol, daar moet extra geld heen. Verbeteringen zullen alleen jaren in beslag nemen, dat is een feit."

Zowel de NS als spoorbeheerder Prorail hebben aangegeven gezamelijk te willen reageren op het onderzoek van de VVMC, ondanks dat het gaat om twee apart opererende organisaties.

Bron: AD