Gemeente Utrecht neemt deel Oosterspoorbaan Utrecht over
De spoorbeheerder ProRail heeft onlangs afstand genomen van een deel van de grond waarop de Oosterspoorbaan aangelegd was, die Utrecht Lunetten verbond met Utrecht Blauwkapel via het Spoorwegmuseum. De spoorlijn werd vroeger veel gebruik door goederenvervoer.
De spoorbaan zelf is inmiddels al verwijderd tot enkele honderden meters voor het Spoorwegmuseum. Het verwijderen van het spoor komt voort vanwege de aanleg van de nieuwe Uithof-tramlijn in Utrecht welke 7,5 kilometer zal zijn en het Centraal Station zal verbinden met de Universiteit De Uithof via stadion Galgenwaard.
Het gaat om een grondstrook van 900 meter en een oppervlakte kent van 22.000 vierkante meter die ProRail van de hand doet en verkoopt aan de gemeente Utrecht. De gemeente gaat een nieuwe groene bestemming bedenken voor de spoorbaan, in nauwe samenspraak met bewoners en ondernemers.
Uiteindelijk zullen de bovenleidingsportalen mogelijk behouden blijven ter herinnering aan de spoorlijn die dwars door station Maliebaan reed waar het Spoorwegmuseum in is gevestigd. De rest van het spoorgebied wordt gebruikt voor de aanleg van de Uithof-tramlijn.
Het Spoorwegmuseum zelf blijft nog steeds per spoor toegankelijk via de kant van Utrecht Blauwkapel met een aansluiting naar Amersfoort en naar Hilversum, en via een keerspoor ook door naar Utrecht Centraal.
De Oosterspoorbaan die inmiddels afgesneden is tot aan het Spoowegmuseum.
Foto: Bart (Flickr/CC)
Bron: ProRail