ProRail zette treinen in tegen ijzelvorming
In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft spoorbeheerder ProRail een poging gedaan om ijsafzetting op de bovenleiding te voorkomen. Desondanks kwam het treinverkeer zaterdagochtend rond onder andere Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar tot stilstand.
"Als gevolg van ijzel ontstond er zware ijsafzetting op de bovenleiding. Daardoor kunnen treinen geen stroom afnemen en kwam het treinverkeer tot stilstand. De beste remedie tegen ijzelvorming is het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. We hebben daarom in de nacht van vrijdag op zaterdag ook treinen tegen de ijzelvorming ingezet" legt ProRail woordvoerder René Vegter uit.
Waar de treinen precies hebben gereden durft de woordvoerder niet te zeggen. Vegter: "De vraag is of we op basis van de weersvoorspelling op de juiste plaatsen treinen hebben ingezet, en of dit frequent genoeg is gebeurd. Dat gaan we nu evalueren". De spoorbeheerder betreurt de spoorchaos van afgelopen zaterdag.
Volgens stichting Hollands spoor zijn moderne treinen minder geschikt om te laten rijden tegen ijzelvorming. "In het verleden ging het gebruikte materieel relatief oneconomisch met energie om waardoor er veel energie (warmte) verloren ging in de bovenleiding als gevolg van opwarming. Door middel van het schakelen van weerstanden en motoren werd de snelheid van de trein, en daarmee de stroom door de bovenleiding stapsgewijs geregeld. Van deze negatieve eigenschap werd in de winter dankbaar gebruik gemaakt omdat hiermee bovenleiding relatief eenvoudig ijsvrij te houden was" legt de stichting uit.
De stichting vervolgt: "Anno nu is deze methode slechts beperkt te gebruiken omdat treinen met dit verouderde motorsturingssysteem zowat zijn ‘uitgestorven’. Naast de bekende gele stoptreinen ‘plan V’ van de Nederlands Spoorwegen is er nog een viertal van weerstandsgestuurde locomotieven die er geen last van heeft, dit zijn de locomotieven van het type NS1200 die bij tractiebedrijf EETC in dienst zijn.
Volgens ProRail hebben diesellocomotieven met oude getrokken treinstellen uiteindelijk zaterdag de bovenleiding ijsvrij gemaakt.
Een locomotief van DB Schenker die met twee SGM-sprinters de bovenleiding schoon schraapt.
Foto: Bert Hollander
Bron: Treinreiziger