Station Groningen komende jaren op de schop

Het station van Groningen zal de komende jaren flink op de schop gaan. Met het behoud van het monumentale stationsgebouw zal er een moderne architectuur rondom het station worden toegepast, waaronder de bouw van een nieuwe nieuwe fietserstunnel en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling die plaats moet gaan bieden voor vijfduizend fietsen aan de zuidzijde van het station.

Achter het stationsgebouw welke uit 1896 stamt zal een nieuw perronplein worden gebouwd, waarbij er volgens de plannen de huidige sporen 1,2 en 3 zullen worden gedempt. Hiervoor in de plaats worden er nieuwe sporen aangelegd. Zo zullen er op deze plek van de oude sporen vervolgens nieuwe winkels en terrassen onder de monumentale overkapping worden ingetekend, meldt de stuurgroep Groningen Spoorzone, die zich bezighoudt met de inrichting van het stationsgebied.

Reizigerspassage

In de plannen zal er sprake zijn van een nieuw ter bouwen brede reizigerspassage welke onder de sporen door zal lopen, en die een verbinding maakt tussen het stationsgebouw en de zuidzijde van het station. Deze zal worden gevrijwaard van poortjes en zal ongeveer tien meter breed zijn. Deze passage zal in de ontwerpen dan toegang bieden aan de perrons, waar dan ook de poortjes voor de OV-chipkaart dan zullen worden geplaatst.

Fietsenstalling

Met de bouw van een voetgangers- en fietserstunnel moet er een nieuwe snelle doorloop komen tussen het station en de achterliggende wijken Rivierenbuurt en Herewegbuurt. Ook moet de tunnel de huidige stallingsproblemen van de fietsenstalling aan de centrumzijde beter in balans brengen met de bouw van een extra fietsenstalling.

De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied neemt naar verwachting in 2020 toe tot 15.000 plaatsen en in 2030 wordt deze geschat op 17.500 stallingsplaatsen. De nieuwe fietsenstalling aan de zuid-zijde van het station zal straks ondergronds voor circa 5.000 fietsen een plaats moeten bieden.

Aansluitend op de plannen voor de bouw van deze fietsenstalling zet de stuurgroep Groningen Spoorzone in op het bouwen van een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein.


Impressie van de toekomstige situatie. Hoofdstation wordt doorgaand station.


Impressie van hoe de fietstunnel op het Hoofdstation er mogelijk uit komt te zien ter hoogte van het nieuwe perronplein.


Impressie van hoe de voetgangerstunnel op het Hoofdstation er mogelijk uit komt te zien, kijkend richting de zuidentree.


Impressie van hoe de zuidentree van het Hoofdstation er mogelijk uit komt te zien.
Foto's: Groningen Spoorzone