Nieuwe reizigerstunnel station Zwolle 27 juni open
De nieuwe reizigerstunnel in Zwolle is vanaf zaterdag 27 juni open voor reizigers. De tunnel zorgt voor meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. De tunnel is ruim en beschikt over roltrappen.
Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoorknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen, betrouwbaarder treinverkeer en meer treinen. Bovendien wordt de spoorzone rond het station verder ontwikkeld, zoals ook het stationsplein aan de zuidzijde.
Samenwerking
De aanleg van de perrontunnel is mogelijk geworden door financiering vanuit en samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS. ProRail zorgde voor ontwerp, aanbesteding, project- en bouwmanagement en is na oplevering beheerder van de perrontunnel. Hoofdaannemers zijn Dura Vermeer, K. Dekker en Hegeman.
OReizigerstunnel Zwolle 27 juni open ntwerp
De perrontunnel is ruim van opzet (100 bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk van opzet door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.
Op dit moment wordt er nog hard doorgewerkt om de tunnel af te bouwen. Zo worden vloer en wanden nog voorzien van tegelwerk en worden liften en verlichting aangebracht. Ook aan de perronkappen wordt nog gewerkt. Daarna gaat het werk ook door aan een busperron dat eveneens wordt aangesloten op de perrontunnel voor een goede en snelle overstap tussen bus naar trein. NS draagt zorg voor een goed winkelaanbod in de tunnel en op het station.
Enkele cijfertjes
Het ontwerp van de tunnel was in 2009 gereed, waarna in 2010 de bouw van de tijdelijke traverse werd begonnen. De nieuwe tunnel zal zelf 17 meter breed zijn, waarvoor deze eerst nog 5 meter breed was. De nieuw geplaatste tunneldekken wegen tot 1,3 mln kilo, en bevatten ongeveer 1400 m3 aan beton. De gehele tunnel is behangen met ongeveer 3,2 miljoen mozaiektegeltjes.
"Nieuwe reizigerstunnel station Zwolle 27 juni open"
Foto: ProRail
Bron: ProRail