Topman ProRail: minder storingen rond Schiphol toppriotiteit

De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa heeft genoeg van de vele verstoringen in de Schipholtunnel. Door fouten bij werkzaamheden lag het treinverkeer de afgelopen dagen regelmatig urenlang stil. "De driehoek Amsterdam, Utrecht, Schiphol heb ik tot mijn topprioriteit gemaakt. Daar gaat veel te veel mis en dat moet binnen de kortste keren verbeteren”, zegt Eringa donderdag in De Telegraaf.

Ook in zijn eigen kring ondervond Eringa hoe lastig de storingen zijn. "Mijn vrouw moet morgen naar Schiphol. Ze pakt de auto om geen risico te lopen dat ze haar vliegtuig niet haalt. Dat kan niet zo langer. Waardeloos.'' Volgens Eringa ging het in de Schipholtunnel mis door individuele fouten. Zo draaide een monteur een schroefje niet genoeg vast, waardoor een hele sectie in storing ging en er nauwelijks treinverkeer mogelijk was. Ook vergaten werknemers een ladder langs het spoor, met hetzelfde effect. "Het moet scherper en strakker”, zegt Eringa in de ochtendkrant.

Maatregelen

Eringa heeft meteen ingegrepen bij de spoorbeheerder. Monteurs komen dichter bij het spoor te zitten, zodat ze sneller ter plekke zijn. Ook krijgen ze een extra opleiding. ProRail liet later weten dat het ook minimaal tien extra inspecteurs inzet. Ze gaan toezicht houden bij grootschalige en cruciale werkzaamheden. In vervolg wordt standaard een 100%-check uitgevoerd voordat het spoor weer vrij wordt gegeven. ProRail gaat binnen twee weken ook overleg voeren met de aannemers die werkzaam zijn binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht om de situatie te verbeteren.

Eringa denkt dat duidelijkheid en een goede communicatie nodig zijn om van ProRail een topbedrijf te maken. Hij heeft veel ambities, maar vraagt ook om tijd. "Ik heb veel banen gedaan, maar ik ben geen tovenaar. Ik kan niet alles alleen en ook niet van vandaag op morgen. Ik heb hier een paar jaar de tijd voor nodig. We hebben de inzet van alle medewerkers nodig en ook die van de NS, de aannemers en alle spelers op het spoor.''

Lof voor de topman

Luchthaven Schiphol, de Nederlandse Spoorwegen en reizigersvereniging Rover zijn blij met de maatregelen die de topman belooft.

De directeur van Schiphol, Jos Nijhuis is verheugd met de reactie. "Prima dat hij het serieus neemt en direct oppakt met maatregelen. Die lijn is keihard nodig. De reiziger staat centraal en moet kunnen vertrouwen op de bereikbaarheid van Schiphol.''

Ook de NS laat weten lof te hebben voor de ProRail-topman. "Dit moeten we zij aan zij, samen voor onze reizigers oplossen. Ook in onze cijfers zien we dat de beschikbaarheid van de infrastructuur op de hele Schiphollijn omhoog moet. Een deel van de uitval van onze treinen wordt veroorzaakt door problemen met het spoor, hier hebben onze reizigers last van''.

Ook reizigersvereniging Rover is ook positief. "Het zijn stappen in de goede richting.''.

Bron: Treinreiziger