Lobby om Hoogeveen een Intercity-status te geven mislukt
Het is niet haalbaar om de intercitytreinen in Hoogeveen te laten stoppen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van NS en ProRail, meldt RTV Drenthe. De provincie Drenthe had om het onderzoek gevraagd. De provincie hoopte dat de verbeteringen aan het spoor in Groningen, Zwolle en knooppunt Herfte zoveel tijdwinst zouden opleveren, dat een stop in Hoogeveen mogelijk zou zijn.
Maar volgens spoorbeheerder ProRail blijft het onmogelijk. Er zijn plannen voor een nieuwe bocht bij Hoogeveen, waardoor de treinen in de toekomst Hoogeveen sneller kunnen passeren. Daardoor kunnen de intercities op het traject een stukje sneller rijden, en moeten er betere aansluitingen in Zwolle en Groningen ontstaan. Een extra stop te Hoogeveen zou daarin niet passen.
Provincie Drenthe en gemeente Hoogeveen hebben teleurgesteld gereageerd: "Jammer dat dit de uitkomst is van het onderzoek", laten gedeputeerde Henk Brink en wethouder Jan Steenbergen van Hoogeveen weten. "Vanwege alle nieuwe ontwikkelingen op het spoor hadden wij de hoop dat er meer in zat. Dit onderzoek heeft helaas geen nieuwe inzichten opgeleverd."
De provincie en gemeenten leggen zich hier nog niet bij neer. "Eind mei hebben we een gesprek met NS en ProRail. We gaan ook met de provincie kijken of er contra-expertise gedaan kan worden", zegt wethouder Steenbergen tegenover RTV Drenthe.
De provincie en de gemeente strijden al jaren voor een intercitystop op Hoogeveen. Daarbij kreeg het in het verleden bijval van toendertijd Tweede Kamerlid Ineke van Gent. Nu is Van Gent regiodirecteur bij NS en moet zij uitleggen dat de intercitystop niet past. Sinds dat de intercity-treinen Hoogeveen voorbij rijden is het aantal treinreizigers overigens wel gegroeid. Dat hangt echter samen met een hogere frequentie van de treinen.
Een andere plaats die al jaren tevergeefs probeert een intercitystop te krijgen is Harderwijk. Ook daar zijn er geen aanwijzingen dat de plaats de begeerde status weet binnen te halen.
Bron: Treinreiziger