Alstom onthult proto Prima II-locomotief

Alstom heeft vandaag op een ceremonie bij de Alstom-fabriek in Belfort de nieuwe prototype van de Prima-II locomotief onthuld. De ontwikkeling van deze is gefinancierd door Alstom in een poging om te concurreren met de TRAXX-locomotieven van Bombardier. De locomotief is flink gestandaardiseerd, met een visie om gemakkelijk te kunnen produceren, besturen en onderhouden. Ook zal Alstom support leveren variërend van aanvoer van losse onderdelen tot complete onderhoudspakketten.

De locomotief wordt binnenkort naar de testbaan van Wildenrath in Duitsland gestuurd voor proefritten. Als alle certificaten zijn behaald zal de locomotief voor 2011 ingezet kunnen worden.
 

Techniek
De viersysteem locomotief is ontworpen voor bovenleidingspanningen van 1,5 kV, 3kV, 15kV en 25 kV. De maximum snelheid varieert van van 140 tot en met 200 km/h en deze locomotief heeft een vermogen tot en met 6,4 MW, afhankelijk van de gekozen configuratie. Door de hoge mate van modulariteit is het mogelijk om individuele locomotieven te herconfigureren, om ze de wensen van de klanten te behartigen tijdens hun levensduur.

De cabines zijn uitgerust met airco en geluidsisolatie en ook zijn de stuurtafels ontworpen conform de UIC612 regels.

Eerste klant
De eerste klant voor deze gloednieuwe Prima II-loc is binnen. De ONCFM uit Marokko plaatstte in november 2007 een order van €75 miljoen voor 20 locomotieven. Deze leveringen zullen beginnen in het derde kwartaal van dit jaar. 
 


De Prima-II locomotief van Alstom

 

Bron: Railway Gazette