ProRail moet tarieven spoorgebruik verlagen
ProRail moet zijn tarieven voor het gebruik van het spoor voor lichte treinen verlagen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten na een klacht van spoorvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia die voor hun personenvervoer veel met deze lichte treinen rijden. Dat meldt de toezichthouder donderdag.
ProRail hanteerde verschillende tarieven voor de treinen die geclassificeerd waren in het gewicht van het treinstel. Hierdoor werden de kleinere vervoersbedrijven zoals Veolia, Arriva en Connexxion die lichtere treinen hebben rijden benadeeld. De vervoerders moesten voor het gebruik van het spoor hetzelfde tarief betalen als voor zwaardere treinen van 160 ton.
Dat vonden zij oneerlijk en zijn vervolgens naar de ACM gestapt. Zij hebben hierop ProRail gesommeerd om de tarieven aan te passen, en beter te kijken naar de classificatie van het gewicht.
Spoorbeheerder ProRail berekent aan elk spoorwegbedrijf dat gebruik maakt van het hoofdspoor een tarief voor het spoorgebruik wat gebaseerd is op de Spoorwegwet. Hiermee moeten de kosten voor de slijtage van de rails en de wissels door het treingebruik in worden opgevangen.