Treinreizigers iets minder tevreden over NS
Minder treinreizigers geven NS een zeven of hoger. Het eerste halfjaar van 2014 lag het percentage bij 75,5%, nu is het gedaald naar 75%. De lagere tevredenheid hangt waarschijnlijk samen met de slechtere punctualiteitcijfers.
Er vielen meer treinen uit en er was tevens ook sprake van een aantal grote incidenten op het spoor, waaronder een langdure spoorstremming bij Teuge in maart van dit jaar. In vergelijking met de eerste zes maanden van 2014 zijn treinreizigers weliswaar minder tevreden, maar in vergelijking met de voorgaande jaren (2009 t/m 2013) is de tevredenheid hoger.
In het verleden maakte NS ieder kwartaal diverse klantoordelen bekend, maar tegenwoordig wordt alleen het algemene klantoordeel openbaar gemaakt. Dat hangt waarschijnlijk samen met de nieuwe concessie die op 1 januari is ingegaan. In de oude concessie was vastgelegd dat de NS diverse klantoordelen moest publiceren; inmiddels zijn er andere afspraken gemaakt.
Aantal reizigers dat NS een 7 of hoger geeft in de periode 2009 - 2015 (halfjaarcijfers).
Jaar | Klantoordeel |
---|---|
2015 | 75% |
2014 | 75,5% |
2013 | 74% |
2012 | 73% |
2011 | 72,5% |
2010 | 74,5% |
2009 | 78% |
Bron: Treinreiziger