ICE International viert 15-jarig bestaan
ICE International, de hogesnelheidstrein die Nederland en Duitsland met elkaar verbindt, viert op 3 november 2015 haar vijftienjarig jubileum. De trein werd in november 2000 in Nederland geïntroduceerd. Sinds december 2002, toen het hogesnelheidstracé tussen Keulen en Frankfurt werd geopend, rijdt ICE International in minder dan vier uur van Amsterdam rechtstreeks naar Frankfurt.
Vanaf de Nederlandse stations Amsterdam, Utrecht en Arnhem verbindt deze hogesnelheidstrein Nederland met Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt en Basel. Vanaf Amsterdam Centraal ben je in 2,5 uur in Keulen. Dagelijks rijdt ICE International ook één keer door naar Basel, met aansluiting op alle belangrijke Zwitserse bestemmingen.
Jaarlijks maken meer dan 1 miljoen reizigers gebruik van ICE International. Naar volle tevredenheid: maar liefst 94% van de reizigers geeft de treinreis een 7 of hoger. Van de internationale reizigers heeft 30% een zakelijk doel, 70% van de reizigers gaat in zijn vrije tijd op pad.
ICE International is comfortabel, snel, veilig, toegankelijk en milieuvriendelijk. De zitplaatsen zijn comfortabel en de reiziger beschikt bij iedere stoel over een oplaadpunt voor zijn laptop of telefoon en een videoscherm in de rugleuningen van de stoelen in de 1e klas. Voor een drankje maar ook voor een complete maaltijd kunnen reizigers terecht in de Bar/Bistro en in de eerste klas is er is catering op de zitplaats. Heel bijzonder is de lounge voorin de trein: hier kun je door een glaswand meekijken over de schouder van de machinist.
Op het hogesnelheidsspoor tussen Keulen en Frankfurt is de maximale snelheid 300 km/u. Voor de exploitatie van ICE werkt NS International nauw samen met Deutsche Bahn. Het team van ICE International bestaat uit 180 Nederlandse en Duitse Trainmanagers en Machinisten, die allen elkaars taal spreken.
Voor de introducering van de ICE in november 2000 werd ons land nog met Köln verbonden via de EuroCity-trein. Ook was er toen ook vanaf Venlo een stoptrein die naar Köln reed. Deze rijdt tot op de dag van vandaag nog steeds.
Foto: DelftTrains
Bron: Nederlandse Spoorwegen