'Baileybrug' mogelijke oplossing voor herstel spoorbrug Leer
Om weer spoedig treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer te laten rijden, oppert de ChristenUnie in de Provinciale Staten om onderzoek met de Duitse autoriteiten te doen of er een tijdelijke noodbrug valt aan te leggen.
De Statenfractie wijst op de periode van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, toen er ook vele noodbruggen werden aangelegd, nadat er bruggen werden vernietigd.
'Het gaat om een zogeheten baileybrug', zegt fractievoorzitter Stieneke van der Graaf. 'De genie van het leger kan die bruggen bouwen. Het zou een alternatief kunnen zijn. De genoemde periode van vijf jaar geen spoorverkeer vinden we onacceptabel.'
Een voorbeeld van een Baileybrug in Nederland is de voormalige spoorbrug over de IJssel bij Deventer. Na de bevrijding van Nederland werd met hulp van de geallieerden in korte tijd een noodbrug gebouwddie tot 1982 dienst gedaan heeft. Daarna werd een nieuwe dubbele spoorbrug voor in de plaats gebouwd.
Oplossen
Van der Graaf heeft er hoop in dat de problemen met de verbinding naar Duitsland van korte duur zullen zijn. Zo zal er snel een oplossing moeten worden gezocht naar een verbinding met Bremen. 'Dat is gewoon heel belangrijk. Daar is ook Europees geld voor beschikbaar. Het spoor ligt er, alleen de brug is het probleem. Dat moeten we oplossen.'
Vorige week ramde een vrachtschip de Frienenbrucke tussen Weener en Leer. Hierdoor raakte de brug total-loss en ligt het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer stil. De Eems-Dollard Regio hield donderdag nog een pleidooi om ook het Nederlandse bedrijfsleven en overheden te laten meebetalen aan het herstel van de brug.
Een voorbeeld van een Baileybrug bij Westervoort.
Bron: RTV Noord