Treinen iets minder stipt in 2015
In 2015 reden iets minder treinen op tijd als in 2014. In 2014 was 9,8 procent van de treinen drie minuten of meer te laat, in 2015 is dat percentage gestegen naar 10,5%. Daarnaast valt één op de vijftig treinen uit. Dat blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl op basis van ProRail cijfers.
In de cijfers van ProRail hebben niet alleen betrekking op NS, maar ook op Arriva, Syntus, Veolia, Connexxion en Breng. Alhoewel gemiddeld ongeveer 1 op de 50 treinen uitvalt (2,1%), zijn er grote verschillen per treinserie. Zo valt in Breda ruim één op de tien Intercity Direct treinen uit. Terwijl slechts 1 op de 500 treinen in Leeuwarden afkomstig uit Harlingen Haven uitvalt.
In het algemeen valt de Intercity Direct nog steeds vaak uit. Maar ook de intercity Schiphol - Nijmegen doet het slecht. Daarnaast vallen sommige treinen die alleen in de spits rijden relatief vaak uit. Dat geldt bijvoorbeeld voor de spitspendels Rotterdam Centraal - Vlaardingen en voor de treinen Rotterdam - Gouda. Bij de regionale vervoerders valt de spitstreinen Zwolle - Coevorden van Arriva het meest uit. In Noord-Nederland (regio Groningen, Leeuwarden) vallen treinen in het algemeen het minst uit.
ProRail topman Pier Eringa vertelde eerder al dat het percentage stipte treinen wel eens zou kunnen dalen. Hij gaf aan dat er een spanningsveld zit tussen meer treinen laten rijden en de stiptheid. Volgens Eringa vinden veel reizigers 10 minuten vertraging helemaal niet zo vervelend als ze maar een rechtstreekse trein hebben.
Foto: Irmo
Bron: Treinreiziger