Prestaties Intercity Direct in 2015 onder de maat
De Intercity Direct is ook in 2015 de slechtst presterende binnenlandse trein in Nederland. De trein valt vaak uit en is daarnaast ook bovengemiddeld vaak vertraagd. Voormalig staatssecretaris Mansveld dacht in 2014 nog dat de Intercity Direct in 2015 beter zou gaan presteren. Die toezegging is niet waargemaakt.
De Intercity Direct verbind Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda. 1 op de 10 treinen komt echter niet aan in Breda. Bijna een kwart van de treinen die wel in Breda aankomen hebben een vertraging van 3 minuten of meer. Ter vergelijking: gemiddeld valt in Nederland 1 op de 50 treinen uit en is iets meer dan 1 op de 10 treinen vertraagd.
Intercity Direct van Breda naar Amsterdam
De Intercity Direct van Breda naar Amsterdam scoort bij aankomst in de eindbestemming iets beter. Toch valt ook daar nog steeds ruim 1 op de 13 treinen uit en is bijna 20 procent (18,9) van de rijdende treinen minimaal 3 minuten te laat.
Nog slechter
Daarnaast rijdt er in de spits een Intercity Direct Rotterdam - Amsterdam. Sinds oktober rijdt deze trein ook buiten de spits ieder uur. Deze extra trein scoort nog slechter dan de reguliere Intercity Direct naar Breda. De uitval loopt hier op tot 1 op de 7. Voordat de frequentie werd verhoogd had NS overigens gewaarschuwd dat de uitval in de beginperiode hoger zou kunnen uitvallen.
Nog nooit norm gehaald
De Intercity Direct rijdt sinds september 2009 (toen nog onder de naam Fyra). Sinds de start heeft de treindienst nooit de norm gehaald. Diverse keren is er beterschap beloofd, maar desondanks blijven de prestaties slecht. NS hoopt nu de stiptheid te verbeteren door iedere trein te laten rijden met een locomotief voor én achter.
Prestatienorm
De slechte prestaties zorgen er waarschijnlijk voor dat NS ook voor 2015 haar prestatienorm op dit punt niet gaat halen. NS wordt bij Intercity Direct echter alleen afgerekend op de uitval en vertraging die aan NS toe te rekenen is. Bovendien gaat het om reizigerspunctualiteit bij 5 minuten. Volgens die norm mag maximaal 6% van de reizigers vertraging hebben door toedoen van NS. De cijfers uit dit artikel zijn afkomstig van ProRail, de spoorbeheerder weegt de punctualiteit niet met het aantal reizigers.
Bij de jaarcijfers van 2014 gaf NS nog aan te verwachten dat het spoorbedrijf voortaan geen boetes meer zou krijgen.
Foto: Roel Hemkes
Bron: Treinreiziger