Uitgelicht: IJzeloverlast in het noorden

De ijzel-omstandigheden hebben dinsdag het noorden van het land behoorlijk in zijn greep gehouden. Veel bovenleidingen in de provincies van Drenthe, Friesland en Groningen raken geïsoleerd met een laagje ijs waardoor het treinverkeer behoorlijk ontregeld raakte. Desondanks hebben treinreizigers en liefhebbers toch een hoop opmerkelijke foto's en video's gemaakt op het spoor.

In dit artikel zullen we er een aantal opmerkelijke berichten op de sociale media uitlichten, terwijl de NS en Arriva hun best deden om het treinverkeer op gang te houden waar het mogelijk was.

Pieter Plas fotografeerde een setje van Mat'64 die vanuit het zuiden van het land overgeplaatst werden naar het noorden. Deze overbrenging heeft te maken dat dit oude materieel robuust genoeg is om ijzel van de bovenleidingen te schrapen. Dit werk heeft veelal in de nacht van maandag plaatsgevonden als rit zonder reizigers erin.

De 1200-locomotief van RailPromo, die buiten de winters om de Rail Panorama-Restaurant trekt, mocht zich vandaag weer bewijzen om een gestrande trein van Arriva uit Gramsbergen op te halen. Vanwege ijzel op de bovenleiding kon deze elektrische Arriva-trein niet op eigen kracht vooruit komen. De 1200-loc had echter geen moeite, doordat deze meer zelf meer stroom trekt waarbij de stroomafnemer het ijs op de bovenleiding kan laten smelten.

Jorne bonte filmde een Mat'64 trein die de afgelopen nacht continu heeft gereden om het ijs van de bovenleiding te schrapen. Echter een verrassing voor veel treinliefhebbers was dat deze trein opeens ingezet werd als Sprinter-trein tussen Zwolle en Groningen. Het is hiermee weer voor het eerst sinds vele jaren dat een oud-gediende van de NS zich weer eens heeft laten zien.

Martin Drent filmde op het Hoofdstation Groningen een Mat'64 trein die de bovenleidingen schoon schraapte. Aan de vonken te zien en aan het geknetter te horen had deze trein het niet even gemakkelijk.

Het openbaar vervoer in Assen ligt ook stil, maar er zijn ijsbanen zat waar mensen zich kunnen vermaken.

Heb jij nog beelden die we in ons artikel mogen verwerken. Stuur die dan naar onze redactie op: contact@treinenweb.nl