NS neemt maatregelen tegen volle treinen Nijmegen - Den Bosch
Op aandringen van Rover gaat NS per 11 januari langere sprinters inzetten tussen Nijmegen en Den Bosch. Begin 2015 zijn de sprinters ingekort wegens aangescherpte veiligheidseisen op het perron van station Nijmegen. Sindsdien werd het traject veel beklaagd in het meldpunt volle treinen van Rover.
Vooral de sprinter Nijmegen – Den Bosch van 07:23 uur stond vaak in de top 3 in het meldpunt volle treinen. Reizigers klagen over het feit dat zij niet mee kunnen in de korte trein en over vertragingen die door de drukste ontstaan. “Op de stations Oss West en Rosmalen bleven mensen achter op het perron. De trein zat overvol”, klinkt één van de vele klachten in het meldpunt. “Trein heeft daarnaast 25 minuten vertraging opgelopen omdat door de volle trein de uitweg voor de machinist niet vrij was en de trein hierdoor niet sneller dan 40 km heeft gereden”. Ook deze klacht wordt regelmatig door reizigers herhaald.
De reden van de kortere treinen bleek een aangescherpte veiligheidseis van NS waardoor er meer ruimte op het perron in Nijmegen over moest blijven voor voldoende zicht op de seinen. Rover twijfelde echter aan deze maatregel en ging met NS en ProRail in discussie. Volgens berekeningen van Rover zou de trein van 3 bakken naar minstens 5 bakken verlengd kunnen worden. Uiteindelijk ging NS overstag en is gaan testen met het zicht op de seinen. Met een positief resultaat: vanaf 11 januari worden de sprinters Nijmegen – Den Bosch verlengd naar 6 bakken.
Hiernaast laat NS in de ochtendspits ook drie Intercity’s tussen Nijmegen en Den Bosch stoppen in Rosmalen. Door een combinatie van het verlengen van treinen en de Intercitystop bieden hoopt NS een oplossing voor de volle treinen op dit traject te bieden. Rover is blij met de maatregelen en hoopt dat het aantal klachten nu flink zal dalen.
Foto: TahR78
Bron: Treinreiziger