NS had in 2015 meer last van verstoringen op het spoor
Het aantal storingen op het spoor is in 2015 met 18 procent gestegen ten opzichte van 2014. Ook het aantal meldingen van overvolle treinen is in 2015 toegenomen met meer dan zestig procent. Reizigersvereniging Rover bevestigde de cijfers die de NOS heeft binnengekregen.
De gegevens van de verstoringen op het spoor zijn verzameld door de particuliere website Rijdendetreinen.nl. De meldingen van de overvolle treinen wordt door Rover zelf verzameld.
Verstoringen
Vorig jaar maakte de NS 2930 keer melding van verstoringen op het spoor. Een derde van de problemen betrof verstoringen door defecte wissels, seinen, spoorwegovergangen of bovenleidingen. Een opvallende stijging is het aantal problemen door defecte treinen. In 2014 waren dat 355 incidenten, en in 2015 was dit aantal gestegen tot 569.
Van de verstoringen waren er 75 verstoringen te wijten aan het winterweer. Andere redenen voor verstoringen zijn zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding (270 meldingen), problemen met mensen die op het spoor lopen (61 keer) of koperdiefstal (21). Dit laatste cijfer is de laatste jaren hard aan het dalen. ProRail heeft de laatste jaren diverse maatregelen hiervoor getroffen.
Volle treinen
Het aantal volle treinen stijft hard. Zo telde Rover in 2014 nog 15.000 treinen, waarbij het in 2015 steeg tot 25.000 treinen. In dit jaar verwacht de reizigersorganisatie dat dit aantal nog zal stijgen vanwege het nijpende tekort aan NS-materieel.
Woordvoerder Sanne van Galen van Rover ziet een duidelijk verband tussen de cijfers van de verstoringen en de meldingen van volle treinen: "Vrijwel elke storing leidt tot treinuitval", legt ze uit. "Daardoor zitten de treinen die nog wel rijden propvol." Zij verwacht dit jaar ook een groter aantal reizigers die tijdens de spits moeten gaan staan.
De reizigersorganisatie heeft aangegeven 'geschokt' te zijn door de cijfers en gaat de problemen aankaarten bij het ministerie van Infrastructuur. Uit een eerdere analyse van Treinreiziger.nl is ook al gebleken dat er in 2015 meer vertragingen op het Nederlandse spoor waren dan in 2014.
Foto: Maurits Vink