1350 bouwers aan het werk rondom Utrecht Centraal

Het opknappen en het verbeteren van het spoor rondom Utrecht Centraal is een flinke klus. ProRail laat weten dat er 1.350 werkers aan de slag zijn, op zeven locaties waar 81 uur aan één stuk wordt gewerkt. Éen van de ingrijpende werkzaamheden is het aansluiten van de nieuwe dive-under bij Utrecht Lunetten die het gelijkvloers kruisen van treinen vanaf nu onnodig maakt.

Tijdens de werkzaamheden wordt onder andere het spoor richting 's-Hertogenbosch en Arnhem verdubbeld. Het spoor wordt bovendien zo ingericht dat treinen sneller Utrecht Centraal in en uit kunnen rijden.

Ook zijn er zaterdag op het spoor tussen Utrecht en Bunnik twee hogesnelheidswissels op zijn plaats geschoven waarmee treinen met een hogere snelheid overheen kunnen rijden, wat tijdswinst op kan leveren. Die wissels zijn beide 128 meter lang en wegen 158.000 kilo per stuk. Zaterdagavond werden ze op hun plek gelegd.

De werkzaamheden turen tot aankomende dinsdag.


Archieffoto: Roel Hemkes

 

Bron: De Telegraaf