Arriva viert overwinning na definitieve concessie Limburg

"Jazeker, het is kort dag, maar zeker nog haalbaar om in december 2016 alles klaar te hebben", verzekert Arriva-directeur Anne Hettinga. De Fries daalde direct na het bekend maken van het afzien van de rechtszaak door Veolia af naar het Limburgse gouvernement om eindelijk de overwinning te kunnen vieren. De OV-concessie in Limburg wordt niet opnieuw aanbesteed. De rechtszaak die Veolia wilde aanspannen is hiermee van tafel.

Met de overwinning, die een lange slepende rechtszaak met zich mee zou brengen, wordt Arriva nu echt definitief de concessiegebruiker van het gehele Limburgse openbaarvervoer, waarbij er maar liefst 36 elektrische FLIRT-treinstellen zijn besteld om de bestaande GTW's te vervangen. Op termijn moeten deze ook op de maaslijn tussen Roermond en Nijmegen gaan rijden, waar binnenkort begonnen zal worden met de elektrificatie van deze spoorlijn.

Met deze nieuwe exploitatie wordt het inzetgebied van Arriva weer een stukje groter. En zal er mogelijk plaats gaan vormen voor een treinverbinding tussen Nijmegen en Maastricht, en Heerlen en Aken.

FLIRT-treinen

Arriva start al vanaf de eerste dag met een aantal nieuwe elektrische treinen. Hiervoor heeft Arriva eerder al gekozen voor de FLIRT-3 van Stadler. Deze moderne en modulair-gebouwde trein zal de komende jaren het nieuwe toonbeeld vormen voor sprinters en stoptreinmaterieel doordat niet alleen zij, maar ook de NS, Syntus, RNET (Alphen a/d Rijn - Gouda) van dit type gebruik zullen maken.

Concessiestrijd

Oorspronkelijk zou Abellio (dochterbedrijf van de NS) het openbar vervoer in de provincie gaan regelen, maar vanwege een oneerlijke concurrentie hebben zichzelf buiten spel gezet. Arriva was vervolgens een goede tweede op die lijst van winnaars. Veolia wilde met een rechtszaak afdwingen dat er alsnog een nieuwe aanbesteding moest komen. Omdat niemand zin had in een rechtszaak heeft Veolia uiteindelijk zelf besloten om de handdoek in de ring te gooien, en van een rechtzgang af te zien. Hiermee is het een feit dat de Arriva definitief het openbaar vervoer in de provincie over kan nemen en de eerste voorbereiding kan treffen. Ondanks de tijd behoorlijk beperkt is, heeft het vervoersbedrijf een goede hoop. De eerste treinen zouden al in fabricage zijn, melden onbevestigde bronnen.

Foto: Arriva
Foto: Arriva