NS ligt op schema bij aanpak volle treinen

De NS ligt op schema met de aanpak van de drukke treinen. Dat melde staatssecretaris Dijksma afgelopen donderdag in de Kamer. Wel moeten reizigers op de trajecten Den Bosch - Utrecht, Utrecht - Den Haag en Alkmaar - Amsterdam rekening houden met drukke en volle treinen.

In opdracht van het IenM heeft onderzoeksbureau AEF onderzocht of de maatregelen die NS genomen heeft om volle treinen tegen te gaan werken. Hieruit blijkt dat een ingrijpende verandering van de werkwijze een merkbaar resultaat heeft op de beschikbare plaatsen in de trein.

Verder schrijft het bureau dat de spitsproblematiek afgelopen maanden minder groot is geweest dan gevreesd. Ondanks een reizigersgroei van 3,2% ten opzichte van vorig jaar, bleef de kans op een zitplaats voor de reiziger gelijk.

De NS zal onverminderd aandacht geven aan de uitvoering van de in december aangekondigde maatregelen. Naast de introductie van de pitstop voor onverwachts defecte treinen (4.500 sta- en zitplaatsen) en het gedeeltelijk ombouwen van 1e naar 2e klascoupés (1.000 2e klas zitplaatsen), worden dit najaar 11 series dubbeldekkers (DDM-1) teruggebracht op het spoor (8.700 sta en zitplekken). Ook verloopt de spoedbestelling van de 58 nieuwe sprinters (16.700 sta- en zitplaatsen) loopt volgens planning. Deze zullen vanaf december in de dienstregeling komen, waarvan de eersten inmiddels al in het land zijn voor toelatings- en testritten.

Spits

Terecht concludeert het rapport dat staan in de spits er in Nederland bij hoort, zowel in tram, bus, metro én trein. De spitsbelasting in het verkeer, zo geeft het rapport ook aan, is een maatschappelijk vraagstuk. NS is een belangrijke, maar niet de enige speler die in verband aan een oplossing moet werken.

Het rapport noemt een aantal aanbevelingen voor de toekomst. Hoofdaanbeveling is dat NS met kracht en aandacht de ingeslagen weg doorzet. De drukste maanden van het jaar moeten nog komen. Dat vraagt om de lange adem en de samenwerking van veel partijen. Aanvullende maatregelen leiden niet tot verbetering en mogelijk zelfs tot verstoring, zo schrijft AEF. NS bekijkt hoe de overige aanbevelingen voor de toekomst onze maatregelen verder kunnen versterken.

Dijksma: "NS deed een belofte en zet nu alles op alles om de reiziger ook in de spits een comfortabele reis te bieden. We zijn er nog niet, dus het is zaak dat de acties van NS onverminderd worden voortgezet.''

Foto: Alfenaar
Foto: Alfenaar

Bron: Nederlandse Spoorwegen