"Internationale treinreis moet goedkoper zijn en makkelijker te boeken"
Een treinreis is duurder dan een vliegticket naar bestemmingen binnen Europa. Veel Nederlanders hebben aangegeven dat ze het belachelijk vinden dat over een treinticket btw betaald moet worden en over een vliegticket en kerosine niet. Ook zou een treinticket naar het buitenland omslachtig te bestellen zijn.
„Dat is oneerlijk”, zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van de organisatie Natuur & Milieu. „Dit zou gelijk getrokken moeten worden en de mate van milieuvervuiling juist belast. Dan wordt een treinkaartje vanzelf goedkoper.”
Uit hun onderzoek blijft dat de helft van de Nederlanders nog nooit met de trein naar een ander land heeft gereisd. Het prijsverschil met andere manieren van reizen speelt hierin een belangrijke rol. Twee derde zou wel graag (vaker) de trein willen pakken, maar dan moet het wel goedkoper zijn. Vooral jongeren vinden dat treintickets goedkoper moeten zijn dan vliegtickets.
"Complexe boekingen"
Een andere reden waarom mensen minder snel een treinreis boeken, is het complexe boekingsproces. "Probeer maar eens een treinreis naar Zuid-Italië te boeken. Dat is erg ingewikkeld. Het zou eigenlijk net zo eenvoudig moeten zijn als het boeken van een vliegticket. Alleen de Thalys naar Parijs is een uitzondering.” legt van Biezen uit.
Om dit te verbeteren brengt de Treinreiswinkel op termijn een eenvoudige website online om deze drempel te verlagen. Op de site HappyRail.com kunnen reizigers binnenkort tickets in vrijwel heel West-Europa boeken. De verwachtingen zijn om uiteindelijk wereldwijd treinreizen te kunnen boeken,
Het idee van HappyRail komt van Lasse Brall. "Het is voor mij altijd een frustratie dat er niet één website is waar je alle tickets kan boeken." Toen duidelijk werd dat geen enkele andere partij het initiatief nam, besloot Lasse het zelf proberen. En dat bleek geen gemakkelijke opgave. Na veel praten kreeg hij het voor elkaar dat hij werd aansluiting kreeg op de belangrijkste systemen van de Europese spoorwegmaatschappijen. Over enkele maanden hoopt hij met een proef-versie van de website te komen.
Milieuvervuiling
Van 34 procent van de ondervraagden door Natuur & Milieu mogen de kosten voor een vliegreis ook extra belast worden worden dan treinen vanwege de extra milieuvervuiling. Het vliegtuig is de meest milieubelastende vervoersoptie, weet Natuur & Milieu.
Onderzoek naar reistijden
Uit een onderzoek van de website GoEuro (tegenwoordig Omio, red.), blijkt inderdaad dat treinreizen tevens ook sneller zijn dan het vliegtuig. Zo zijn er geen tot minder lange wachtrijen voor veiligheidscontroles, en wordt er tijd bespaard op het boarden en het wachten op de bagage. Als voorbeeld noemt de website een aantal reizen:
-
Een treinreis van Düsseldorf naar Amsterdam duurt iets meer dan 2 uur. Dagelijks komen er meerdere rechtstreekse treinen op Amsterdam Centraal aan. Als je liever met het vliegtuig reist, ben je meer dan 3 uur kwijt aan vliegen en wachten. Met de trein bespaar je 57 minuten.
-
Binnen 2 uur kun je met de trein tussen Brussel en Londen reizen. Dagelijks reizen er meerdere rechtstreekse Eurostar-treinen de Britse hoofdstad binnen. Een vlucht van Brussel naar London Heathrow Airport duurt langer dan 5 uur als je wachttijden meetelt. Hiermee wordt er dan ongeveer 3 uur en 18 minuten bespaard.
- Op een treinreis van Brussel naar Frankfurt is ongeveer 2 uur en 10 minuten te besparen. Na iets meer dan 3 uur ben je per trein vanuit Brussel in Frankfurt aangekomen. Dit is veruit de snelste manier om te reizen, want voor een vlucht en het wachten op de luchthaven moet je op meer dan 5 uur reistijd rekenen.
Noot van de redactie:
Op 27 februari 2019 kregen we deze reactie van GoEuro binnen, waarin ze aangeven dat ze tegenwoordig Omio heten:
‘’Omio, voorheen bekend als GoEuro, is een platform dat reizigers de mogelijkheid biedt mobiele trein, bus en vliegtickets te vinden en te boeken. GoEuro revolutioneert samen met meer dan 800 Europese vervoerders de reiservaring van reizigers door voortdurend meer keuze, transparante prijzen en boekingsgemak aan te bieden.’’
Een Thalystrein voor treinreizen naar België, Frankrijk en Duitsland
Foto: Rob Dammers