'Vergoeding voor achtergelaten reiziger op station'
Treinreizigers die door overvolle treinen achterblijven op het station moeten ook een vergoeding krijgen voor hun vertraging. Dat vinden ConsumentenClaim en de Maatschappij voor Beter OV. Beiden partijen hebben bij staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) een voorstel ingediend waarmee reizigers eenvoudig hun vertraging kunnen claimen en aantonen.
Tot nu toe krijgen reizigers alleen een vergoeding als ze meer dan een half uur vertraging opgelopen hebben. Maar een compensatie voor een overvolle trein is er nog niet. Maar volgens ConsumentenClaim is het makkelijk aan te tonen dat een reiziger op het perron is achtergebleven. Aan de hand van de tijd van in- en uitchecken met de ov-chipkaart is makkelijk te achterhalen of een reiziger niet met de trein heeft meegereisd.
Volgens de organisaties beweerde de NS eerder dat compensatie voor wachten op de volgende trein niet mogelijk was, omdat dit niet te controleren is.
Stichting ConsumentenClaim heeft al eerder een claim bij de NS neergelegd om de gedupeerde reizigers van overvolle treinen te compenseren. De NS heeft toen aangegeven dat ze graag met de organisatie in gesprek wouden gaan. Tevens hebben ze laten weten dat er al voldoende maatregelen genomen zijn.
Foto: Harrie van Veen