NS zet eerste stap richting hoogfrequent rijden
Reizigers op het intercitytraject tussen Amsterdam en Eindhoven kunnen per december 2017 profiteren van zes Intercity’s per uur. Met ingang van die datum maakt NS een start met het zogeheten hoogfrequent rijden, waardoor reizigers om de tien minuten een trein kunnen pakken op dit traject, waar nu vier keer per uur een Intercity rijdt.
Ook reizigers tussen Utrecht en Houten-Castellum kunnen per dienstregeling 2018 in de brede spits zes keer per uur een Sprinter nemen. Doel is om op termijn op meerdere trajecten hoogfrequent te rijden.
2018: "Meer treinen"
Omdat de reizigersvraag toeneemt en omdat aanpassing van het spoor dit mogelijk maakt, zal de NS per 2018 extra treinen laten rijden. De afgelopen jaren is er door ProRail veel verbouwd aan het spoor. Deze verbouwingen maken het mogelijk tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Utrecht en Houten-Castellum meer treinen te rijden. De Intercity’s rijden ten zuiden van Eindhoven naar Maastricht, Heerlen en Venlo (elk 2x per uur). In het noorden rijden ze naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Arnhem en Nijmegen blijven hun rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal en Schiphol houden. De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en ’s-Hertogenbosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum, omdat dit de grootste stroom reizigers is.
Uitwerking en overleg
Voor het zover is, moet er nog een hoop gebeuren. De komende anderhalf jaar wordt de dienstregeling voor 2018 verder uitgewerkt. Hier wordt samen met ProRail, andere vervoerders en goederenvervoerders nauwkeurig naar gekeken en aan gerekend, zodat alles zo goed mogelijk op elkaar aansluit en in elkaar past. Ook gaat de NS met reizigersorganisaties en overheden in gesprek over de uitwerking.
Extra infrastructuur
Om de uitbreiding tussen Amsterdam en Eindhoven mogelijk te maken, wordt door ProRail de infrastructuur uitgebreid. In de afgelopen jaren is al flink aan het spoor gewerkt in ’s-Hertogenbosch en in de omgeving van Utrecht. Rondom Utrecht rondt ProRail het werk aan Nederlands grootste spoorknooppunt af om meer treinverkeer mogelijk te maken.
Ervaring
Door eerst op één traject elke 10 minuten een trein te laten rijden kan ervaring worden opgedaan voor de rest van Nederland. Op termijn kunnen dan op andere trajecten ook meer treinen gaan rijden.
Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Nederlandse Spoorwegen