SNCF snijdt in nachttreinen

Ook de Franse spoorwegen (SNCF) zijn van plan te snijden in de nachttreinen, omdat 'er geen brood meer in te verdienen zit'. Per 1 oktober verdwijnt de helft van de nachttreinen. Volgend jaar verdwijnen er naar verwachting nog meer nachttreinen, waardoor er slechts twee verbindingen overblijven. De DB maakte eerder al bekend per december te zullen stoppen met de City Night Line-nachttreinen.

De verbinding Parijs - Savoie, in de omgeving van Chamonix verdwijnt bijvoorbeeld. Ook de nachttrein Parijs - Albi verdwijnt, die plaats is gelegen in Zuid-West Frankrijk nabij de Spaanse grens. Verder verdwijnt de nachttrein Straatsburg - Nice en Luxemburg - Portbou.

De nachttrein Parijs - Irun blijft nog even bestaan, tot ten minste juli 2017. Parijs - Nice blijft gespaard tot oktober 2017. Maar daarna zouden ook die nachttreinen wel eens kunnen verdwijnen. Het ziet ernaar uit dat alleen de verbinding Parijs-Briançon en Parijs-Rodez/Latour gespaard blijven, meldt een kenner aan reizigersportaal Treinreiziger.nl. Verder is er nog enige hoop voor de verbinding Parijs-Portbou, daar kijkt de regio met de SNCF of de nachttrein tussen Toulouse-Portbou eveneens gespaard kan blijven. Tussen Parijs-Toulouse zullen reizigers dan per TGV moeten reizen.

Het aantal nachttreinen is de afgelopen jaren fors afgenomen. Zo verdween al de nachttrein Parijs - Madrid en Parijs - Barcelona. Ook de bedevaartstreinen vanuit Nederland naar Lourdes zullen na dit jaar niet meer bestaan.

Voor Nederlanders die op wintersport gaan is er nog wel hoop, de Treinreiswinkel start wekelijks een nachttrein vanuit Den Haag naar de Oostenrijkse Alpen. In Europa zet de ÖBB nog wel in op nachttreinen. Mogelijk zal een aantal verbindingen van City Night Line gered worden. Het lijkt er echter niet op dat de nachttreinen die van en naar Nederland rijden gered zullen worden.


Een TGV-trein op Gare du L' Est in Parijs.
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger