In 2017 elk uur een trein tussen Arnhem en Düsseldorf
NS-dochter Abellio verzorgt vanaf 2017 definitief een grensoverschrijdende, regionale treinverbinding tussen Nederland en Duitsland. Zo zal er tot 23:00 uur dan elk uur een trein gaan rijden.
In december 2016 begint de reizigersvervoerder met een dienst tussen Düsseldorf en Emmerich via Oberhausen. Uiteindelijk zal deze trein in de loop van 2017 ook doorrijden tot aan Arnhem Centraal
Traject
Dit levert een flinke verbetering op van het aantal mogelijkheden voor reizigers om in die regio met de trein tussen verschillende Nederlandse en Duitse locaties te reizen. In Nederland stopt de trein overigens alleen in Arnhem en Zevenaar. Hier rijden ook de vervoerders Arriva en Breng.
In Duitsland stopt de trein op de stations Emmerich, Praest, Millingen, Empel-Rees, Haldern, Mehrhoog, Wesel-Feldmark, Wesel, Friedrichsfeld, Voerde, Dinslaken, Ob-Holten, Ob-Sterkrade, Oberhausen Hbf, Duisburg Haubtbahnhof, Düsseldorf Flughafen en Düsseldorf Hauptbahnhof.
Melding aan ACM
Sinds de invoering van de nieuwe Spoorwegwet moeten vervoerders een mogelijke nieuwe treindienst vooraf melden aan Autoriteit Consument & Markt (ACM). Albellio heeft dat enkele maanden geleden gedaan. Andere betrokken partijen kregen na de melding de kans de autoriteit te vragen onderzoek te doen naar de gevolgen van deze nieuwe treindienst op de bestaande concessies.
FLIRT-3
Abellio Germany, de Duitse tak van het bedrijf, heeft verschillende nieuwe Flirt 3-treinen aangeschaft, waarmee de vervoerder wil gaan rijden op de Niederrhein-route, waar ook deze verbinding bij hoort. Bij de presentatie van de nieuwe treinen in juni zei Ronald Lünser, managing director Abellio Noordrijn-Westfalen: „Wij zijn verheugd, dat wij als Abellio snel in staat zullen zijn om voor de eerste keer grensoverschrijdend vervoer aan te bieden in Nederland en als zodanig het transport voor reizigers in beide landen fors kunnen verbeteren.”
De FLIRT-trein wordt vanaf eind van dit jaar ook bij de NS en bij R-NET (Gouda - Alphen a/d RIjn) ingezet. Ook Arriva heeft voor haar consessie in Limburg onlangs een FLIRT gepresenteerd die aan het eind van dit jaar moet gaan rijden. Syntus zal volgend jaar voor haar consessie Kampen - Zwolle - Enschede ook een FLIRT aanschaffen.
De FLIRT-3 die ingezet zal worden op het grensoverschrijdende traject.
Bron: De Gelderlander