Machinisten klagen over miscommunicatie
De communicatie tussen machinisten en de verkeersleiding van ProRail laat mogelijk te wensen over. Spoorbeheerder ProRail en de NS zullen hieraan 'aandacht besteden' aan de klachten van machinisten. Dit lieten beide organisaties woensdag in een pers bericht weten.
Aanleiding voor de verklaring van NS en ProRail is het uitlekken van een geheim rapport van NS Reizigers via De Telegraaf. In dat rapport zou staan dat honderden treinreizigers op 2 juli aan een ramp zijn ontsnapt in de Schipholtunnel. Daar was toen rookontwikkeling. Desondanks bleven de treinen welke zich in de tunnel bevonden stil staan. Dit probleem was te wijten aan gebrekkige communicatie tussen treinpersoneel, verkeersleiding en hulpdiensten, aldus diverse machinisten.
De organisaties benadrukken dat tunnels voor treinverkeer veilig zijn. Zo is er op 2 juli is 'geen moment sprake geweest van een onveilige situatie', stellen zij. De brandweer was snel ter plaatse en die constateerde vervolgens dat er geen brand was. De tunnel kon daarna 'in alle rust' worden ontruimd.
De Tweede Kamer zelf is niet gerust op de veiligheid van spoortunnels. Zo wil SP-Kamerlid Emile Roemer dat minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) een onderzoek instelt naar de bijna-ramp van 2 juli. "Gelukkig ging het hier slechts om rookontwikkeling, maar bij een echte brand en de bijbehorende paniek zou dergelijk traag handelen tot een ramp hebben geleid", stelt Roemer. Ook GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent wil opheldering vragen aan Eurlings over dit incident.
Minister Eurlings zelf heeft inmiddels Inspectie van Verkeer en Waterstaat de opdracht gegeven dit nauwkeurig te onderzoeken.
Bron: Novum