Limburgse treinen Arriva krijgen trajectnummer

Arriva introduceert naar Duits voorbeeld lijnnummers bij de Limburgse treinen. De treinlijnen worden vanaf december aangeduid met S1 tot en met S5. Op dat moment neemt de dochter van DB de stoptreinen over van NS en Veolia.

Vanaf december mag Arriva het gehele vervoer in Limburg gaan uitvoeren, waaronder dus ook buslijnen naast treindiensten. De meeste treinen blijven in dezelfde frequentie rijden. Alleen tussen Nijmegen en Venray (S1) wordt de frequentie wel verhoogd. Daar gaan straks ook overdag op werkdagen tijdens de daluren vier treinen per uur rijden. Nu is dat nog alleen tijdens de spits. "Hierdoor onstaan er meer en bertere aansluitingen op de buslijnen" zegt Arriva.

Het is niet duidelijk of de trajecten waar Arriva rijdt in andere delen van het land ook een nummer zullen krijgen.

Capaciteitsproblemen

Veolia heeft nu geregeld op de Maaslijn (Nijmegen - Venlo - Roermond) capaciteitsproblemen. Om die op te lossen neemt Arriva niet alleen de treinen over van Veolia, maar gaat het bedrijf ook LINT treinen inzetten. De bestaande treinen krijgen een opknapbeurt, zodat het comfort verbeterd wordt. Ook worden de treinen aangepast naar de Arriva huisstijl. Dat zal overigens niet direct vanaf de start zijn. "We kunnen niet even in één nacht de treinen opknappen" legt een woordvoerder Suzan van Beek van Arriva uit. De huisstijl zal ongeveer hetzelfde aanzien krijgen als de recentelijke geintroduceerde FLIRT-trein, waarmee de dan Limburgse vervoerder dan zal rijden.

De maaslijn wordt de komende jaren ook geëlektrificeerd. Zodra die is uitgevoerd, naar verwachting medio 2021, zullen de bestaande treinen worden ingewisseld worden ingewisseld voor gloednieuwe FLIRT-treinen met extra in- en uitstapdeuren voor de doorstroming. Dan zijn er ook plannen om een directe trein Maastricht - Nijmegen te introduceren.

Andere wijzigingen

Een andere wijziging is dat de stoptrein Maastricht - Heerlen (S4) niet meer gaan doorrijden naar Kerkade Centrum. In plaats daarvan komt er een directe stoptrein Sittard - Heerlen - Kerkrade (S3). Op deze elektrische lijnen zullen vanaf december nieuwe treinen te zien zijn, aangevuld met de bestaande Veolia-treinen, die net als op de Maaslijn een opknapbeurt krijgen. De nieuwe elektrische treinen kunnen ook ingezet worden op de verbinding Maastricht Randwyck - Roermond (S2) en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen (S5).

Nu nog geeft de Sprinter Maastricht - Roermond in Sittard aansluiting in Sittard op de intercity richting Eindhoven. Die aansluiting verdwijnt in 2017. Daardoor blijven alleen de twee rechtstreekse treinen per uur over.

Maastricht - Aken

Vanaf medio 2018 hoopt Arriva 1x per uur een trein Maastricht via Heerlen naar Aken te kunnen bieden. "Dat kan pas wanneer het spoor is geëlektrificeerd. Daarvoor zijn we afhankelijk van de spoorbeheerders" zegt Van Beek. In een latere fase, als ook het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath verdubbeld is, wil de DB-dochter de frequentie van de trein verhogen naar 2x per uur. Dat zal naar verwachting 2021 zijn. Verder zal de trein Aken - Maastricht (LIMAX) gaan doorrijden naar Luik, maar per wanneer is nog onduidelijk.


De nieuwe Arriva-Flirt die recentelijke geintroduceerd is.
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger