"Herindienststelling Friesenbrücke niet voor 2020"
Het herstel van de zwaar beschadigde Friesenbrücke tussen het Duitse Weener en Leer zal niet voor 2020 voltooid zijn. Wel zal de trein vanaf 1 november al wel doorrijden naar Weener.
Deze uitkomst is voortgekomen uit een overleg in Berlijn tussen de Provincie Groningen, de Duitse deelstaat Niedersachsen en de Deutsche Bahn. "Wat nu op tafel ligt is heel reëel. Ik heb niet de indruk dat het sneller kan”, aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper."
Herstel
Eind december vorig jaar werd de brug over de Ems in de avond geramd door een kustvaarder. Hierbij raakte een groot deel van de brug zwaar beschadigd. Van de brug moet in ieder geval het brugdeel en het scharnierende draaigedeelte volledig vervangen worden. Drie van de zeven brugdelen moeten worden hersteld. Volgens Gräper zou dit tot 2020 gaan duren, omdat er in Duitsland sprake is van diverse procedures die moeten worden doorlopen.
Ook speelt in het lange herstel de rol dat de brug over de Ems een monumentaal gedeelte van de infrastructuur is, de Ems een drukke vaarweg is, en dat er sprake sterke stroming is. Ook is het nog nit duidelijk hoe de ondergrond van de brug er aan toe is. “Blijkt die ook instabiel, dan kan er zomaar nog een jaar bouwtijd bij bovenop komen. Voor 2020 rijdt er dus sowieso geen trein vanuit Nederland door naar Leer.”, legt Gräper uit.
Verbeteringen
Tijdens de herbouw van de brug zal wel gekeken worden voor verbeteringen. Zo is er geen sprake van de hersteltermijn van 10 tot 12 jaar, waarover eerder gesproken werd.. Ook zal worden onderzocht of de brug sneller te openen en te sluiten is, en of het in- en uithijsen van eenbruggedeelte ook makkelijke mogelijk moet zijn voor de doorvaart van cruiseschepen vanaf de werf van Meyer, iets verder stroomopwaarts.
Foto: Timo Haeckel