Kabinet sluit agentschap voor ProRail uit

Het kabinet sluit uit dat spoorbeheerder ProRail een agentschap kan worden. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens haar zou een dergelijke reorganisatie op deze manier gaan leiden tot "ingrijpende gevolgen" voor het personeel.

Op dit moment isProRail is nu nog een privaat bedrijf dat vrijwel volledig op belastinggeld voortbeweegt. Hoewel er ieder jaar ongeveer 2 miljard euro publiek geld naar het bedrijf gaat, gaat ProRail in de huidige situatie als bv over de eigen bedrijfsvoering.

Zelfstandig bestuursorgaan

Het plan om ProRail dan om te vormen tot een zelfstandig bestuursorgaan wordt nu verder uitgewerkt. In deze situatie zullen de huidige arbeidsvoorwaarden behouden blijven en daarmee ook de pensioenregeling.

Als ProRail inderdaad een zelfstandig bestuursorgaan wordt, dan kan het kabinet meer sturen op het gebied van prestaties, transparantie en financiën. "Daarbij ligt een duidelijke eindverantwoordelijkheid bij de bewindspersoon", aldus het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

"Verder blijft de onafhankelijkheid van ProRail het beste geborgd, net als de mogelijkheid om zelf de dagelijkse operatie in handen te houden."

Verantwoordelijkheid

Door van ProRail een publieke organisatie te maken, wordt het volgens Dijksma voor de verantwoordelijke bewindspersoon mogelijk om ook echt verantwoordelijkheid te nemen voor de besteding van het geld dat naar de spoorbeheerder gaat.

Op dit moment worden er nog analyses uitgevoerd voor een eventuele aanpassing van de bedrijfsvoering van ProRail. Later dit jaar zou er meer bekend over moeten worden.

Foto: Arjandb
Het hoofdgebouw van ProRail in Utrecht die ook 'De Inktpot' genoemd wordt.
Foto: Arjandb

Bron: Nu.nl