Historische locomotief door vrijwilligers weer helemaal opgeknapt

Slechts een half jaar hebben werk kostte de het herstel van diesellocomotief 2454. Treinmachinist Michiel Dermois uit Beilen heeft samen met zijn vrijwilligers deze oude loc weer teruggebracht in de staat zoals hij in de jaren 50 bij de Nederlandse Spoorwegen reed.

In mei werd de afgetakelde locomotief teruggevonden in België, waarna hij per dieplader vervoerd is naar een werkplaats in Haarlem. Na vele dagen van herstel en vele liters verf voor de schilderbeurt was begin deze week de zogeheten roll-out van de gerestaureerde trein.

Met hulp van vele vrijwilligers is de oude loc weer rijvaardig is gemaakt, volgens eigenaren Niels Bakker en Michiel Dermoishebben zij er honderden uren werk in gestoken, met een fraai eindresultaat. Bakker: "Ongelofelijk wat zij voor elkaar gekregen hebben, ik had in mei niet durven dromen dat we zo snel zo ver zouden komen."

Twee van die vrijwilligers zijn Marjan en Ronald Nijman: "We hebben in de werkplaats uiteindelijk maar een douche en slaapplekken gebouwd, zodat vrijwilligers konden overnachten om de volgende dag ook weer vroeg verder te kunnen restaureren. Maar nu het af is, geeft dat zoveel energie", zegt het echtpaar, dat door de andere vrijwilligers ook wel het treinstel wordt genoemd.

Revisie

Nadat de trein in Nederland aan is gekomen, werd al snel duidelijk wat er moest gebeuren: In de hoofdmotor van de locomotief was een aantal onderdelen kapot, verroest plaatwerk moest vervangen worden door er nieuwe stukken in te lassen en alle ramen werden vervangen. Ook gingen er vele liters verf doorheen om de 2454 zijn oude grijs-gele NS-jasje weer terug te geven.

Historisch belang

Als het aan Michiel ligt, moest deze locomotief zeker behouden blijven: "Belangrijke reden om deze locomotief te bewaren, is dat ze in ons land de vervangers van de stoomlocomotieven in het goederenvervoer waren. Ze reden bijvoorbeeld de Schoonebeker olietreinen. Bijna veertig jaar reden ze in Nederland voordat de Nederlandse Spoorwegen ze afdankte."

Op dit moment is er nog één kleine 'maar' voor de Beilenaar: De 2454 mag nog niet door Nederland rijden, want er moet nog een beveiligingssysteem worden ingebouwd. Als dat klaar en gekeurd is, mag de locomotief op eigen kracht het hoofdspoor op. Michiel heeft al plannen: "De 2454 is te huur voor zowel kleine goederenvervoerders als historische feesttreinen. En we willen ermee naar historische evenementen. Volgend jaar bestaat de museumspoorlijn STAR in Stadskanaal 25 jaar en daar gaan we zeker naar toe."

Foto: Michiel Dermois
Foto: Michiel Dermois