Beweegbare spoorbrug Weesp vervangen

De beweegbare spoorbrug over de Vecht bij Weesp is dit weekend vervangen. De megaklus is het sluitstuk van vijf jaar werk aan de vernieuwde Flevolijn van Schiphol via Amsterdam-Zuid naar Almere en Lelystad (OV SAAL). Het hele geheel heeft bijna een miljard euro gekost en moet voor grotere capaciteit op het spoor zorgen.

Volgens Ans Rietstra (Directeur Projecten ProRail) zal de dubbele Vechtbrug vanaf nu 40 treinen per uur kunnen verwerken. "Een forse toename. Met de nieuwe dienstregeling worden in de spits het maximale aantal treinen ingezet." Volgens haar is de brug nu ook stiller geworden, zodat omwonenden weinig last van denderende treinen zullen hebben.

Het doel van het OV-SAAL project is volgens haar om Noord-Nederland beter bereikbaar te maken. "Trajecten hebben dubbel spoor gekregen, er zijn extra stations, bruggen en flyovers, beveiliging, bovenleiding en wissels zijn vernieuwd. Ook reizigers van en naar het uitgebreide Lelystad Airport, dat in 2018 opent als vakantieluchthaven van Schiphol, kunnen dan makkelijker van het ov gebruik maken”, aldus Rietstra.

De vervanging van de brug zit er dan bijna op, waarna het treinverkeer morgen weer over de brug kan rijden. "Er is afgelopen jaren meer hinder op de Flevolijn geweest, nodig om de capaciteit van het spoor te vergroten. Op die manier kunnen NS en andere vervoerders de verwachte groei in de toekomst opvangen.” legt Rietstra uit.

Foto: Sonty567 (Wikipedia; Creative Commons)
Foto: Sonty567 (Wikipedia; Creative Commons)