Rover: "Schrap toeslag voor propvolle IC Direct"

Reizigers moeten vanaf Rotterdam zonder toeslag met de steeds populairdere Intercity Direct kunnen reizen. Dat stelt reizigersorganisatie Rover. "Het gaat beter, maar nog steeds zijn te veel snelle treinen te laat, of vallen uit. Soms passen reizigers op het toeslagtraject tussen Rotterdam en Schiphol zelfs niet meer in de overvolle trein.''

De afgelopen jaren is het aantal reizigers op de Intercity Direct, die voorheen Fyra heette, behoorlijk gestegen. De groei is met name te danken aan de verbinding die ervoor zorgt dat er nu vier keer per uur een trein tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt.

Meer reizigers

In het eerste helft van dit jaar reed 18 procent meer mensen mee dan een jaar eerder. Inmiddels nemen zo'n 1,2 miljoen reizigers per kwartaal hogesnelheidsverbinding. Het is altijd druk maar als een trein uitvalt, is het helemaal proppen voor de volgende. Reizigers staan als haringen in de ton op het balkon of blijven achter op het perron, ondanks verwoede pogingen van NS-personeel om de drukte te verminderen.

De uitval is in oktober gedaald tot zo'n 5 procent van de treinen, een op de twintig. Begin dit jaar was dit nog rond de 15 procent. "Maar het is nog altijd een probleem", zegt Chris Vonk van Rover. "Net als de vertraging. Daarom moet de toeslag eraf." Alleen op het drukste traject Rotterdam-Schiphol geldt een toeslag van 2,40 euro. Voor Schiphol-Amsterdam en Rotterdam-Breda is dat niet meer zo.

Flinke tijdwinst

NS is niet van plan IC Direct helemaal zonder toeslag te laten rijden. "Juist op dit traject heeft de reiziger flinke tijdswinst" zegt woordvoerder Ton Boon. Met de gewone intercity duurt de reis tussen Rotterdam Centraal en Schiphol ruim 50 minuten. Met de Intercity Direct is dit de helft, zo'n 25 minuten. "Als de toeslag eraf gaat, is de kans op een zitplaats nog kleiner.''

De vervoerder stelt dat het door tal van maatregelen lukt om de Intercity Direct vaker op tijd te laten rijden. Zo heeft elke trein een locomotief aan beide kanten. Door dit sandwichrijden, met een locomotief aan de voor- en achterkant, kan de trein bij een storing makkelijker wegrijden. Ook hoeft de lokomotief op het eindpunt niet te worden gerangeerd, wat weer een kwartier tijd bespaart. "Hierdoor neemt het risico op storingen af."

NS wijst erop dat vertragingen en uitval ook vaak komen door problemen problemen buiten hun om. "Zoals brandmeldingen in de tunnel bij Barendrecht.''

Foto: Daniël de Vries
Foto: Daniël de Vries

Bron: AD