Herfstweer laat zich weer zien op het spoor

Gladheid en tot pulp gereden herfstblaadjes beginnen hun tol te eisen op het spoor. Vanwege gladde sporen raken treinen met beschadigde en dus afgevlakte wielen uit de running, met vertragingen tot gevolg.

De NS kondigde dinsdagavond aan dat reizigers op twee drukke trajecten woensdag rekening moeten houden met een langere reistijd. Tussen Den Haag en Utrecht en tussen Schiphol en Nijmegen rijden daarom minder treinen.

In plaats van ieder kwartier zullen de treinen ieder half uur rijden. Ook moeten reizigers rekening houden met een extra overstap.

Treinrails worden in de herfst sneller glad. Door boosdoeners als regen en bladmoes slippen de wielen van treinen wanneer ze remmen meer en dat zorgt voor schade. De NS heeft in diverse werkplaatsen extra personeel ingezet om de wielen weer rond te slijpen op de zogenoemde 'kuilwielenbank'. Ook rijden er speciale gel-treinen die het spoor weer stroef moeten krijgen. Verder heeft de NS ook een communicatiesysteem opgezet waarmee machinisten gladde sporen kunnen melden, en houden toezichthouders van ProRail bladval langs het spoor in de gaten om indien nodig bladvangers te plaatsen.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb