Definitief verdubbeling van sporen door Delft

Het aantal sporen tussen Rijswijk en Delft wordt in de komende jaren definitief verdubbeld van twee naar vier. Dat heeft Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur besloten. Door de spooruitbreiding kunnen er meer reizigers- en goederentreinen rijden.

In het project Spoorzone Delft is de afgelopen jaren rekening gehouden met de spooruitbreiding op het traject Rijswijk-Delft. In dit project worden twee tunnelbuizen opgeleverd, waarvan op dit moment 1 tunnelbuis met twee sporen in gebruik is. De tweede tunnelbuis met nog eens 2 sporen wordt op dit moment gebouwd en wordt aan het eind van het project casco opgeleverd. De inrichting van de tweede tunnelbuis, zoals de sporen, de bovenleiding en de tunneltechnische installaties, valt onder het project Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Programma Hoogfrequent Spoor

De komende jaren zal het aantal reizigers evenals het goederenvervoer over het spoor toenemen. Het landelijke PHS-project moet deze verwachte groei opvangen. Dat gebeurt onder meer door de betrouwbaarheid van het spoor te vergroten en de capaciteit van het spoor uit te breiden. Ook worden er meer fietsenstallingen gebouwd.

Onderdoorgang

Om tussen Delft en Rijswijk veilig uit te kunnen breiden naar vier sporen zijn allerlei aanpassingen nodig. Zo laat ProRail onder meer een fiets- en voetgangerstunnel bij Station Delft Zuid bouwen en komt er in plaats van de spoorwegovergang bij 't Haantje op ongeveer 250 meter afstand een onderdoorgang.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Spoorzone Delft