Werk Willemsspoortunnel bij Rotterdam is voltooid
Het werk in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam Blaak is afgerond. Het spoor in en rond de tunnel is volledig vernieuwd. Op station Blaak en Rotterdam Zuid zijn de perrons aangepast en er staat nieuw meubilair.
Het geduld van de reizigers is vanaf begin december op de proef gesteld. Gedurende twee periodes van 16 dagen was er minder of, in de weekenden, geen treinverkeer. NS en ProRail danken de reizigers voor hun geduld en begrip.
Vervanging spoor
Het spoor tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid moest worden vervangen omdat het aan het eind van de levensduur was. Om te voorkomen dat het te veel slijt en daardoor meer storingen optreden, werd het volledig vervangen. Om optimaal gebruik te maken van deze periode zijn ook andere werkzaamheden gedaan, zoals het aanpassen van de perrons op station Rotterdam Blaak en vervanging van het meubileur ervan.
Gedurende de buitendienststellingen was de helft van het spoor beschikbaar. Hierdoor konden minder treinen rijden. In verschillende weekenden reden er geen treinen. De NS heeft bussen ingezet, en reizigers gewezen op alternatief openbaar vervoer.
Hervatting dienstregeling
De treindienst is inmiddels weer volledig hervat. Ook start vandaag de Intercityverbinding van NS tussen Den Haag en Breda via de HSL-lijn. Hiermee is vanaf 19 december drie weken getest.
Om de nieuwe treindienst een succes te maken, hebben NS en ProRail de afgelopen weken testritten uitgevoerd. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Reizigers konden in die periode in het algemeen niet mee met die testritten. Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend."
De perrons van ondergronds station Rotterdam Blaak voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Archieffoto: T. Houdijk
Bron: ProRail en Treinreiziger