Eerste gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker in reizigersdienst
Maandag vond op het traject tussen Amsterdam en Enkhuizen de vuurdoop plaats waarin de NS zijn eerste gemoderniseerde zesdelige VIRM-dubbeldekstrein als reizigerstrein inzette. De trein werd even over elf uur 's morgens op Amsterdam gereed gemaakt voor zijn eerste rit.
De eerste rit vond plaats als enkel zes-delig treinstel tussen Amsterdam en Hoorn. Omdat de trein behoorlijk vernieuwend is, heeft de NS besloten om deze vernieuwde dubbeldekkers voorlopig eerst op het traject Amsterdam - Enkhuizen in te zetten, in de buurt van de werkplaats in Haarlem waar het treinstel onderhouden wordt.
Modernisering
De trein is van alle gemakken voorzien voor de reiziger. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, kunst, betere toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden, meer bagageruimte, wifi en schermen met actuele reisinformatie complementeren het geheel. Het interieur van de trein is grotendeels gelijk getrokken met de DDZ-intercity treinen.
Inmiddels zijn er al vier andere VIRM dubbeldekkstreinen in behandeling in de werkplaats van NetTrain in Haarlem, waarmee er uiteindelijk tot 2020 ongeveer 80 treinen van deze serie worden opgeknapt.
VIRM 8637 op station Hoorn, deze keer met frontlampjes en iets beter in de zon. #Treinleven pic.twitter.com/oPp4vzoQ3n
— KoploperMau (@KoploperMau) 13 februari 2017